Зарубіжна література

План характеристики героя літературного твору

1. Дані про героя ( з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний).

2. Портрет героя (якщо змінюється, то як?).

3. Вчинки героя. Як вони розкривають його внутрішній світ?

4. Риси характеру героя. Який він?

5. Ставлення до героя інших персонажів твору.Чим воно зумовлене?

6. Додаткові художні відомості (деталі, описи, тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).

7. Ставлення автора до свого героя.

8. Ваше ставлення до героя


Письмовий твір

Відгук на прочитану книгу

ЯК ПИСАТИ ВІДГУК НА ХУДОЖНЮ КНИГУ

Уважно прочитай книгу, обміркуй її зміст і напиши відгук.

Відгук це ваша особиста думка про зміст книжки, оцінка її позитивних і негативних рис.

Відгук на художню книгу пишеться за таким приблизним планом:

- Назва та автор книги, про яку ти будеш писати відгук.

- Про що говориться у книзі?

- Хто головні герої?

- Чи сподобалися тобі їхні характери, вчинки. Чому?

- Які питання виникли у тебе під час читання?

- Чи сподобалася тобі ця книга? Чому?

- Чи радиш ти прочитати цю книгу іншим читачам?

- Які враження викликала у тебе книга?

«Як підготуватися до написання відгуку»

Пам'ятка

Приступаючи до написання відгуку на прочитану книгу, важливо продумати мету вашої творчої роботи (поділитися враженням про книжку, посперечатися з приводу оцінки героїв твору, поставити проблемне запитання, що виникло під час читання до адресата – того, до кого ви хочете звернутися у своїй роботі – до автора твору, ваших друзів, батьків та ін., - на його форму: твір-роздум, лист, нотатки до шкільної газети тощо).

У вступній частині дайте загальну оцінку прочитаному, висловіть свої враження від твору, про який ви пишете відгук.

В основній частині докладніше зупиніться на своїх враженнях від прочитаного, конкретно їх аргументуйте, зверніть увагу на позицію автора.

Зробіть висновки щодо прочитаного твору.

План написання твору-відгуку

  1. Бібліографічний опис книги.

  2. Короткі відомості про автора (місце твору у творчості письменника)

  3. Тема твору.

  4. Головна проблема твору.

  5. Коротко зміст прочитаного тексту.

  6. Охарактеризувати героїв (головні і другорядні), розмірковуючи про їх вчинки, характери, – стосунки з іншими персонажами.

  7. Переказ найбільш цікавого епізоду.

  8. Визначте ставлення автора до описаних подій.


Партитура художнього тексту

Партитура художнього тексту – це графічне відтворення звучання художнього твору.

Складаючи партитуру, позначають паузи, наголоси, підвищення й зниження тону, інтонаційні переломи тощо.

Скласти партитуру – означає розмітити текст умовними позначками, які допомагають уникнути логічних помилок у процесі повторних читань.

Складання партитури розпочинається із розчленування тексту на частини, періоди, ланки, мовні такти.

Пам’ятка «Як навчитися виразно читати віршові твори»

1. Вдумливо прочитай вірш.

2. З’ясуй лексичне значення не зрозумілих тобі слів.

3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш твір.

4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) стрижневе слово, тобто слово, на яке падає логічний наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом виокремити, бо воно найвагоміше в рядку чи реченні).

5. Познач олівцем паузи:

а) кома – ледь помітна пауза (позначка – /);

б) двокрапка й тире – помітна пауза (позначка – //);

в) крапка – явна пауза із інтонацією завершеності (позначка – ///).

6. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання:

а) підвищення тону – стрілка вгору (↑);

б) зниження тону – стрілка вниз (↓);

в) рівний тон – горизонтальна стрілка (→).

7. Прочитай кілька разів вірш з дотриманням вимог усіх позначок.

8. Читаючи вірш, уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.

9. Вивчивши вірш напам’ять, виразно прочитай його своїм близьким і з’ясуй, що б вони побажали тобі для кращого прочитання твору. Врахуй їхні побажання.

Пам’ятка декламатора

1. До читання напам’ять повтори про себе текст вірша.

2. Перед тим як декламувати, займи зручну й правильну позу (стань рівно, розправ плечі, набери потрібну кількість повітря). Для впевненості на початку читання можеш дивитися періодично на двох-трьох учнів, з якими товаришуєш (щоб відразу не знітитися), а згодом, оволодівши ситуацією, слід розсіювати свою увагу по всьому класу.

3. Назви автора й твір, який читатимеш.

4. Читання вірша можеш супроводжувати жестами, проте рухи рук мають бути стриманими, не втомлювати й відволікати слухача.

5. Не поспішай під час читання, набирай повітря рівними частинами під час пауз.

6. Декламуючи, уявляй картини, які озвучуєш, і з відповідним темпом і настроєм передавай їх.

7. Не варто занадто голосно читати вірш, оскільки майстерність у читанні художнього твору визначається передусім темпом, інтонацією, дотриманням пауз, настроєм, а також мімікою, жестами та ін.

Стаття "Виразне читання на уроках літератури"


Реєстр основних партитурних знаків: