Жуль Верн «П'ятнадцятирічний капітан»

Літературознавчі терміни

Пригодницький роман — твір, сюжет якого насичений незвичайними подіями й характеризується їхнім несподіваним поворотом, великою динамікою розгортання.

Для нього характерні:

мотиви викрадення й переслідування,

атмосфера таємничості й загадковості,

ситуації припущення й розгадування

Географічний роман — науково обґрунтований роман, в основу сюжету якого покладено географічну помилку.

У романі Ж. Верна “П’ятнадцятилітній капітан” у популярній формі викладаються знання з біології та географії.

Літературні диктанти

  1. Загадкове червоне поле серед моря — це... (скупчення червоних рачків).

  2. У смугача найсильніший та найстрашніший для моряків- мисливців... (хвіст).

  3. Знаряддя для полювання на китів — це... (гарпун).

  4. Китобої вирушили в небезпечну подорож заради... (жиру).

  5. Собаку, якого зайшли на напівзатопленому судні, звали... (Дінго).

  6. Вельбот — це... (човен).

  7. Кит захищався з усіх сил, тому що він був із... (дитинчам).

  8. Дік Сенд взяв командування на себе, тому що... (капітан за­гинув).

  9. Молодий капітан не вмів визначати місцезнаходження кораб­ля... (за небесними світилами).

  10. Дік Сенд набрав команду із... (врятованих негрів).

  11. Найменшим пасажиром на «Пілігримі» був... (Джек, син місіс Велдон).

  12. Біля штурвала навчився стояти, крім Діка, ... (Том).


  1. Що впливало, крім швидкості та напряму за компасом, на курс корабля і визначення його місцезнаходження? (Океанські течії)

  2. Куди мав пливти «Пілігрим»? (До американського континенту)

  3. Для чого було потрібно два компаси й два хронометри на кораб­елі? (Щоб звіряти покази й уникнути помилок.)

  4. Що сталося з компасом, який був у каюті капітана? (Дивним способом розбився.)

  5. Практичні знання про дію якого приладу можна отримати з прочитаних розділів? (Про барометр)

  6. Чому «Пілігрим» не зустрічав, попри очікування, ніяких ко­раблів на своєму шляху? (Бо він відхилився від курсу й плив далеко від торгівельних, промислових та пасажирських вод­них шляхів.)

  7. Скільки тривала морська подорож під керівництвом юного ка­пітана? (74 дні)

  8. Якої помилки припустився капітан Халл щодо Негоро? (Не ді­знався детально про його минуле.)

  9. Чому місіс Велдон не попливла додому разом із чоловіком? (Її малий син у цей час захворів.)

  10. Чому капітан Халл не відмовився взяти на китобійну шхуну пасажирів? (Бо це були дружина та син власника китобійної флотилії.)

  11. Чому місіс Велдон не стала чекати пасажирського пароплава? (Вона була загартованою і часто супроводжувала чоловіка в мандрівках.)

  12. Кого місіс Велдон вважала своею другою дитиною? (Кузена Бенедикта)


  1. Від чого загинув король Казонде Муані-Лунга? (Від спирт­ного)

  2. Чим слугували дружини та інші родички короля, коли він ви­ходив з палацу? (Живими «меблями»)

  3. Як король карав своїх придворних? (Відрізав якусь частину тіла)

  4. Що було найстрашніше при похованні королів тубільців? (їх­ніх дружин живими закопували разом із ним)

  5. 3 якою метою письменник описує так детально жорстокі сцени торгівлі людьми, знущання, дикі звичаї? (Щоб люди знали про це й боролися, викорінювали варварство як дикунів, так і «ци­вілізованих народів»)

  6. За що Негоро помстився Дікові Сенду? (За неповагу до себе, зухвале, на його думку, ставлення до нього з боку юнака)

  7. Як португалець розправився з Діком Сендом? (Віддав тубіль­цям на розправу під час поховання короля)

  8. Що задумав Негоро зробити з місіс Велдон, її сином та кузе­ном? (Продати їх містеру Велдону)

  9. Як ставилися до місіс Велдон та її родини у факторії? (Берегли як цінний товар, за рахунок якого можна дуже розбагатіти)

  10. До чого змусив Негоро місіс Велдон, щоб реалізувати свій план? СНаписати листа чоловікові й представити португальця як свого вірного слугу)

  11. На що сподівалася місіс Велдон, думаючи, що їй удасться ви­зволитися, не наражаючи на небезпеку чоловіка й не даючи ви­купу? (На приїзд ученого-дослідника доктора Лівінгстона)

  12. Як комаха мантикора допомогла Геркулесу визволити місіс Велдон і її сина з полону? (За нею погнався кузен Бенедикт і знайшов вихід із фактори, а там його зустрів Геркулес)

Літературний диктант «Так чи ні»

  • Мандрівники з «Пілігрима» потрапили в Анголу, що знахо­диться на африканському континенті. (Так)

  • Ця країна прославилася своїми демократичними порядками. (Ні)

  • Автор у розділі І частини II гаряче виступає проти работоргів­лі. (Так)

  • Негоро розповідає Гаррісу, що він утік із каторги. (Так)

  • Дік Сенд не здогадався, що вони знаходяться в Африці, а не в Америці. (Ні)

  • Гарріс виявився чесною людиною, яка щиро хотіла допомогти потерпілим від морської пригоди, але це йому не вдалося. (Ні)

  • Негоро тяжко поранив собаку Дінго. (Так)

  • Мандрівники вирішили знайти ріку й по ній допливти до оке­ану. (Так)

  • На шляху до ріки мандрівників застала сильна злива. (Так) т Дік Сенд і його друзі вирішили перечекати дощ у закинутому будиночку. (Ні)

  • Кузен Бенедикт прочитав мандрівникам лекцію про невтомних трудівників і будівничих — бджіл. (Так)

  • Місіс Велдоц здогадалася про їхнє становище й сказала слова підтримки Діку. (Так)


Літературна вікторина "Чий це портрет?"


  • «Це був середнього зросту, міцно збудований чоловік років під сорок. Жваві очі, посріблені сивиною чуприна й борода, за­смагле, аж чорне, обличчя, мов у того кочівника, що все жит­тя мандрує на вільному повітрі по лісах та рівнинах. Шкіряна куртка, крислатий капелюх, чоботи на високих підборах з ха­лявами до колін, на закаблуках великі остроги, які дзвеніли на кожному кроці». (Гарріс)

  • «...Був славний чолов’яга років п’ятдесяти. Та, незважаючи на цей вік, було б необачно відпустити його кудись самого. Він був скоріше довгий, ніж високий, скоріше сухорлявий, аніж худий. Кістлява статура, велика кудлата голова, золоті окуля­ри — одне слово, в усій довжелезній особі... вгадувався вчений, одна з отих сумирних і добрих натур, які все своє життя — ба навіть у сто років! — залишаються дітьми». (Кузен Бенедикт)

  • «...Була хоробра жінка й не боялася моря. Тридцятирічна, з міцним здоров’ям, вона звикла до тривалих морських подоро­жей і не раз поділяла з чоловіком їх невигоди». (Місіс Велдон)

  • «На грудях у нього білою глиною були намальовані химерні ві­зерунки. На ньому була пишна із шлейфом спідничка з трави, незгірш як у сучасних модниць. На шиї — намисто з пташиних черепів, на голові — шкіряний ковпак, прикрашений пір’ям та намистом, стегна оперізував шкіряний пасок, на якому теліпа­лася сила-силенна дзвіночків». (Мганнга)

  • «На стегнах теліпалися дві спіднички зі шкури “куду”, мав химерне татуювання. Кожен із придворних навколо нього мав якесь каліцтво — відрізане вухо, ніс, руку чи інше...» (Муані-Лунга, король Казондо)

  • «Висока химерна зачіска обрамляла її дрібненький зміїний ви­док». (Королева Муані)

  • «...Досвідчений мореплавець, один із найвправніших гарпу­нерів флотилії, мав команду, яка складалася з п’яти матросів і одного новачка». (Капітан Халл)

  • «Найстарішого негра звали... Завдяки своєму вікові, енергій­ній вдачі та здобутому за довге трудове життя досвідові, він був товаришам за старшого». (Том)

  • «...Гарно збудований, дужий хлопець... велет... шість футів на зріст... Тягнув канат, мов та лебідка». (Геркулес)

  • «...Вона йшла разом із іншими жінками в середині каравану. Її скували з молодою матір’ю, у якої було двоє дітей... Охоплена жалістю, взяла під свою опіку... хлопчика. Несла, рятуючи від утоми й нещадного батога наглядача. Але це була для неї, ста­рої, важка ноша, і вона боялася, що довго не витримає». (Нянь­ка Джека Нен)

  • «Чоловік він був мовчазний, тримався від команди осторонь, однак справу свою знав добре... Мав років десь із сорок. Це був чорнявий, сухорлявий, моторний, середній на зріст і, певно, дужий чоловік». (Негоро)

  • «...Був середній на зріст, міцно збудований, чорнявий, із сині­ми рішучими очима... Його розумне обличчя дихало енергією. Це було обличчя не тільки хороброї, а й завзятої людини». (Дік Сенд)

Експрес-тестування

  1. Напівзатонулий корабель, з якого команда капітана Халла врятувала п’ятьох пасажирів, називався:

а) «Вальдек»; б) «Вальпараїсо»;

в) «Пілігрим»; г) «Сан-Франциско».


  1. Екіпаж «Пілігрима» зустрів велику ділянку моря червоного кольору. Це були:

а) такі водорості; б) ґрунти червоного кольору;

в) дрібні рачки; г) червона риба.


  1. Собака Дінго впізнавала літери:

а) «А» і «Б»; б) «С» і «В»;

в) «Ж» і «В»; г) «Д» і «Л».


  1. Кузен Бенедикт був:

а) ухологом; б) етнографом;

в) отоларингологом; г) ентомологом.


  1. Основне зло на африканському континенті — це:

а) работоргівля; б) хижі звірі;

в) відсутність прісної води; г) страшні хвороби.


  1. Замість Південної Америки мандрівники прибули до:

а) Нової Зеландії; б) Анголи;

в) Австралії; г) Португалії.


  1. Споруди яких комах урятували Діка Сенда і його друзів від страшної зливи і їх же ледь не згубили:

а) саранчі; б) мурах звичайних;

в) термітів; г) гігантських метеликів.


  1. Тварини, які виявили обман Негоро і його змову, з Гаррісом,— то:

а) страуси, мавпи, папуги;

б) жирафи, гіпопотами, леви;

в) крокодили, верблюди, яки;

г) пінгвіни, кенгуру, кролики.


  1. Алвіш, Інб-Хаміс — це:

а) работорговці; б) учені — дослідники Африки;

в) вірні друзі Діка Сенда; г) місцеві князьки.


  1. Девід Лівінгстон, Самюель Вернон — це:

а) друзі Гарріса й Негоро;

б) видатні мореплавці, дослідники Антарктики;

в) учені-дослідники, видатні мандрівники;

г) король Казондо та його придворний.


  1. Як Дік Сенд ціною власного життя хотів захистити своїх дру­зів від тубільців-людожерів:

а) перевернув човен поблизу скупчення крокодилів;

б) спрямував човен на протилежний берег, де на здобич чекали леви;

в) сказав дикунам, що вони можуть його з’їсти, він не буде стріляти;

г) вистрілив у весло і спрямував човен у водоспад.


  1. Знання Діка Сенда, які дали йому шанс на спасіння в страшно­му водоспаді:

а) під перекинутим човном збирається повітря, яке не дає за­дихнутися у вирі;

б) тубільці-людожери бояться тигрів і вважають їх священни­ми тваринами;

в) на човні можна подолати будь-який водоспад як на скейт- борді;

г) дикуни білу людину в окулярах вважають за бога.


  1. Як склалася доля негрів, яких Негоро продав у рабство:

а) усі загинули;

б) їх викупив Дік Сенд;

в) їх викупив Джеймс Велдон;

г) вони втекли до Америки й стали вільними громадянами.


(За романом Ж.Верна” П’ятнадцятирічний капітан”)

План

І.Твір Ж.Верна” П’ятнадцятирічний капітан”- науковий роман.


ІІ. Розкриття величі науки та знань у романі.

1.Знання морської справи-необхідність для мандрівника.

2.Географія та біологія- улюблені науки героїв роману.

3.Образ ученого в романі.


ІІІ. Наука в моєму житті.


Використовуючи «Шифротаблицю», з’ясуйте назву науки, яка вивчає комах і якій присвятив своє життя кузен Бенедикт.

Перша цифра по вертикалі, а друга – по горизонталі.

17.34.42.35.33.35.32.35.15.25.55