Міхаель Андреас Гельмут Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»

Твір «Пригоди Джима Гудзика і машиніста Лукаса» - повість, бо характеризується однолнійним сюжетом (подорож Лукаса і Джима), за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття займає проміжне місце  між романом і оповіданням.

Повість пригодницька; гострий динамічний  сюжет, пригодницькі ризиковані ситуації, герої-мандрівники. Відчутна наявність інтриги, таємниці, яка залишилась частково нерозкритою.

Фантастична, бо події відбуваються у вигаданих країнах, діють вигадані герої.

Жанр твору М.Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» -  повість - казка, а різновид – пригодницька.

Герої твору:(Джим - Ґудзик, машиніст Лукас, ісландський король Альфонс За-Чверть - Дванадцята, пані Ваас, пан Ермель, цар мигдальський Пунь Гінь, Лі Сі, Пін-Понг, жителі Мигдалії)

Персонаж – будь – яка дійова особа літературного твору.

Головний – Джим Ґудзик

Другорядні: машиніст Лукас, пані Ваас, Пін Понг, король Усландії, цар Мигдалії, пан Тур – Тур, напівдракон Непомук.

Епізодичні: пан Ермель, жителі Мигдалії тощо.

Місце дії: (Усландія,Мигдалія, Ліс Тисячі Див, Корона Світу,  Долина сутінок, Кінець світу) 

Казкові елементи:( чарівне походження героя, фантастичні краї, перетворення героїв( локомотив Емма перетворюється на дракона), магічні числа(подорож тривала 7 днів, у палаці 99 сходинок), щасливе закінчення.

Головна думка - утвердження таких моральних цінностей, як дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до батьківщини.

Моральні цінності - дружба, взаємодопомога, повага до інших, любов до батьківщини, кохання. А ще в романі осмислюються поняття добро і зло, життя і смерть, милосердя і байдужість. Героям твору притаманні людські якості: життєрадісність, цілеспрямованість, відкритість, доброзичливість, допитливість, прагнення до кращого

Тема: Розповідь про подорож Джима Гудзика і машиніста Лукаса,  спрямовану на порятунок принцеси Лі Сі.

Ідея: Зображення сили людини, яка виявляється у життєвих випробуваннях, уславлення фізичних, духовних сил особистості; утвердження моральних цінностей: дружби, кохання, сім’ї, поваги до інших, любові до  батьківщини.


Сlasstime Міхаель Андреас Гельмут Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»

Сlasstime  М.А.Г. Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»

Літературний диктант «Перевір себе»

-Як називається країна, у якій жив Джим? 

-Що міг зав’язати у бант машиніст Лукас?
- Що постійно носив із собою підданий Ермель?

-Що було у загадковій  посилці?

-Чому Джима стали називати Гудзиком?

-Чому король Альфонс без четверті 12 вирішив ліквідувати Емму?

-У яку країну потрапили друзі? 

-Хто допоміг Джиму і Лукасу зустрітись із царем?
-Якого віку був Пінг Понг?

-Що сталось із принцесою Лі Сі? 

-Хто така пані Міньцан?

-Навіщо дали подорожуючим палички, подібні на олівці?

-Як називається країна, у якій жив Джим? (Усландія)

-Що міг зав’язати у бант машиніст Лукас? (Залізний прут)
- Що постійно носив із собою підданий Ермель?(Парасольку)

-Що було у загадковій  посилці?(Дитя)

-Чому Джима стали називати Гудзиком?(На дірці ґудзик)

-Чому король Альфонс без четверті 12 вирішив ліквідувати Емму?( у королівстві мало місця)

-У яку країну потрапили друзі? (Миндалія)

-Хто допоміг Джиму і Лукасу зустрітись із царем? (Пінг Понг)
-Якого віку був Пінг Понг?(1 рік)

-Що сталось із принцесою Лі Сі? (Викрали пірати)

-Хто така пані Міньцан?(Дракониха-вчителька)

-Навіщо дали подорожуючим палички, подібні на олівці?(Щоб їсти рис)

Літературний футбол «Знову в Усландії»

Перша команда

1.Як збільшилась площа острова Усландія? 

2.Що зробив цар Миндалії для короля Усландії? 

3.Що пані Ваас подарувала Джиму? 

4.Що Лі Сі подарувала Джиму?

5.Який подарунок зробив Лукас?
 

Друга команда

1.Яка важлива подія відбулася у житті Лі Сі і Джима? 

2.Яке сполучення було між Усландією та Миндалією? 

3.Що пані Ваас подарувала Лі Сі?

4.Що Джим подарував Лі Сі?

5.Як звали дитя-локомотивчик?

Перша команда

1.Як збільшилась площа острова Усландія? (Приєднали плаваючий острів)

2.Що зробив цар Миндалії для короля Усландії? (Проклав телефонну лінію)

3.Що пані Ваас подарувала Джиму? (Синій комбінезон)

4.Що Лі Сі подарувала Джиму? ( Трубку)

5.Який подарунок зробив Лукас? (Дитя-локомотивчик)
 

Друга команда

1.Яка важлива подія відбулася у житті Лі Сі і Джима? (Заручини)

2.Яке сполучення було між Усландією та Миндалією? (Корабель)

3.Що пані Ваас подарувала Лі Сі?( Весільну сукню)

4.Що Джим подарував Лі Сі?( Пральну дошку)

5.Як звали дитя-локомотивчик?(Моллі)

«Впізнай героя»

7. «…він не любив митися  - як, втім, і всі хлопчики його віку. Він ніяк не міг узяти в толк, навіщо йому митися, якщо у нього чорна шкіра і все одно не видно, яка у нього шия — брудна або чиста». 

8.«…він був такий маленький, що запросто міг би уміщатися на долоньці. Його голова, наприклад, була не більша, ніж кулька для пінг-понгу». 

9.«Він був страшенно честолюбний і завидющий і терпіти не міг, коли хтось робив що-небудь видатне». 

10.«Перед друзями стояв худорлявий стариган з дуже славною, доброю особою». 

11.«Ця фізіономія чимось змахувала на морду бегемота, тільки вона була ще в жовту і синю крапушку. Далі йшла досить довга шия, яка переходила в щупле тільце, що закінчувалося худим хвостом». 

12.«На довгій худій шиї відчайдушно випинав кадик, а з хижої пащі стирчав єдиний зуб, який надавав драконівській морді абсолютно мерзотне вираження». 

7. «…він не любив митися  - як, втім, і всі хлопчики його віку. Він ніяк не міг узяти в толк, навіщо йому митися, якщо у нього чорна шкіра і все одно не видно, яка у нього шия — брудна або чиста». (Джим негренятко)

8.«…він був такий маленький, що запросто міг би уміщатися на долоньці. Його голова, наприклад, була не більша, ніж кулька для пінг-понгу». (крихітний китайчук Пінг Понг)

9.«Він був страшенно честолюбний і завидющий і терпіти не міг, коли хтось робив що-небудь видатне». (Пан Пі Па По)

10.«Перед друзями стояв худорлявий стариган з дуже славною, доброю особою». (Ка Лань Ча)

11.«Ця фізіономія чимось змахувала на морду бегемота, тільки вона була ще в жовту і синю крапушку. Далі йшла досить довга шия, яка переходила в щупле тільце, що закінчувалося худим хвостом». (Непомук)

12.«На довгій худій шиї відчайдушно випинав кадик, а з хижої пащі стирчав єдиний зуб, який надавав драконівській морді абсолютно мерзотне вираження». (пані Зубпер)

«Впізнай місце події»

1. «Посередині країни підносилася гора, що займала майже всю територію, а довкола цієї гори, в якої було цілих дві верхівки: одна вище, інша нижче, вилися дороги і доріжки з крихітними мостами і тунелями».  

2. Цей самий острів лежав посеред безкрайнього океану, і тому тут ні на хвилину не замовкав шум морського прибою. Великі і маленькі хвилі з гуркотом розбивалися об кордони цієї крихітної держави… 

3. «Там стояли фантастичні дерева і квіти найхимерніших форм і фарб, але, що дивно, всі вони здавалися прозорими, ніби то зробленими з кольорового скла» 

4.  «Над запашними полями і луками клубочився легкий туман, тут і там виднілися звивисті річечки, через які були перекинуті витончені вузькі містки із справжнього фарфору… На багатьох деревах  висіли срібні дзвіночки…» 

5. «Вся вулиця була загачена народом — це китайці гуляли зі своїми дітьми…Здавалося, ніби все довкола аж кишіло людьми…»  

6. «До воріт … вели срібні сходи з дев'яноста дев'яти сходинок, а самі ворота, заввишки в десять метрів і шириною в шість з половиною метрів, були зроблені з дуже коштовного ебенового дерева» 

7. «Товсті колони із зеленого нефриту підпирали дивну стелю з переливчастого перламутру. Всюди висіли прекрасні завіси з червоного оксамиту і дорогого квітчастого шовку» 

9. «Тут, наприклад, пурхали велетенські метелики, що нагадували по своїх розмірах парасольку від сонця. На гілках дерев тут і там перекидалися папуги з яскравими дзьобами. У траві шаруділи величезні черепахи…»

10.«Все тут було з каменю: знизу - суцільний червоний камінь, гладкий, як асфальт, згори - нависають неприступні скелі, а в самому кінці ущелини видніється палаюча куля передзахідного сонця, що освітлює пурпурним кольором моторошнуваті кам'яні стіни, що йдуть увись, готові ось-ось зімкнутися»

11. «Навкруги тільки пісок, камені і якийсь гул. Десь на горизонті на тлі присмеркового неба чорнів силует велетенського кактуса, розчепірені відростки якого здалека нагадували п'ятірню, підняту догори на знак вітання.» 

12. «Навкруги все було залито місячним світлом, але там, де закінчувалася пустеля, чомусь нічого не було видно. Ні тобі землі, ні неба. Попросту нічого.» 

14.  «На багато миль навкруги розкинулися вогнедишні гори…У деяких гір спостерігалася підвищена активність - раз у раз з них виривалися потужні язики полум'я, інші ж поводилися досить тихо, і тільки слабенькі цівки диму говорили про те, що і вони не дрімають.» 

15. «Тут височіли тисячоповерхові  будинки, складені з велетенських сірих валунів, вулиці нагадували вузькі похмурі ущелини.» 

16.  «…а садочків та галявин тут взагалі не було. Так само як і дерев, кущиків, травички і тому подібного. І над усіма цими незліченними смердючими шумними вулицями, що нагадують ущелини, нависали похмурі стіни кратера»

17. «Усі меблі в кімнатах були зроблені з каменю - кам'яні столи, крісла, дивани з кам'яними подушками. А на одній стіні навіть висів кам'яний годинник, жахливе цокання якого гучною луною відгукувалося в зловісній тиші. Вікон в кімнатах не було, тільки високо під стелею виднілися діри, крізь які проникало слабке денне світло.»

18. « Три акуратні тераси, покриті суцільним килимом зелені, сходинками піднімалися одна над іншою. І всюди росли дерева самих різних видів і форм. Були тут, наприклад, і прозорі дерева, як в Китаї.  

1. «Посередині країни підносилася гора, що займала майже всю територію, а довкола цієї гори, в якої було цілих дві верхівки: одна вище, інша нижче, вилися дороги і доріжки з крихітними мостами і тунелями».  (Медландія)

2. Цей самий острів лежав посеред безкрайнього океану, і тому тут ні на хвилину не замовкав шум морського прибою. Великі і маленькі хвилі з гуркотом розбивалися об кордони цієї крихітної держави(Медландія)

3. «Там стояли фантастичні дерева і квіти найхимерніших форм і фарб, але, що дивно, всі вони здавалися прозорими, ніби то зробленими з кольорового скла» (Китай)

4.  «Над запашними полями і луками клубочився легкий туман, тут і там виднілися звивисті річечки, через які були перекинуті витончені вузькі містки із справжнього фарфору… На багатьох деревах  висіли срібні дзвіночки…» (Китай)

5. «Вся вулиця була загачена народом — це китайці гуляли зі своїми дітьми…Здавалося, ніби все довкола аж кишіло людьми…»       ( Пекін)

6. «До воріт … вели срібні сходи з дев'яноста дев'яти сходинок, а самі ворота, заввишки в десять метрів і шириною в шість з половиною метрів, були зроблені з дуже коштовного ебенового дерева» (Імператорський палац)

7. «Товсті колони із зеленого нефриту підпирали дивну стелю з переливчастого перламутру. Всюди висіли прекрасні завіси з червоного оксамиту і дорогого квітчастого шовку»  (Імператорський палац)

9. «Тут, наприклад, пурхали велетенські метелики, що нагадували по своїх розмірах парасольку від сонця. На гілках дерев тут і там перекидалися папуги з яскравими дзьобами. У траві шаруділи величезні черепахи…» ( Ліс Тисячі Див)

10.«Все тут було з каменю: знизу - суцільний червоний камінь, гладкий, як асфальт, згори - нависають неприступні скелі, а в самому кінці ущелини видніється палаюча куля передзахідного сонця, що освітлює пурпурним кольором моторошнуваті кам'яні стіни, що йдуть увись, готові ось-ось зімкнутися»(Долина Сутінків)

11. «Навкруги тільки пісок, камені і якийсь гул. Десь на горизонті на тлі присмеркового неба чорнів силует велетенського кактуса, розчепірені відростки якого здалека нагадували п'ятірню, підняту догори на знак вітання.» (пустеля Край Світу)

12. «Навкруги все було залито місячним світлом, але там, де закінчувалася пустеля, чомусь нічого не було видно. Ні тобі землі, ні неба. Попросту нічого.» (Чорні Скелі)

14.  «На багато миль навкруги розкинулися вогнедишні гори…У деяких гір спостерігалася підвищена активність - раз у раз з них виривалися потужні язики полум'я, інші ж поводилися досить тихо, і тільки слабенькі цівки диму говорили про те, що і вони не дрімають.» (Країна вулканів)

15. «Тут височіли тисячоповерхові  будинки, складені з велетенських сірих валунів, вулиці нагадували вузькі похмурі ущелини.» (Місто Драконів)

16.  «…а садочків та галявин тут взагалі не було. Так само як і дерев, кущиків, травички і тому подібного. І над усіма цими незліченними смердючими шумними вулицями, що нагадують ущелини, нависали похмурі стіни кратера» (Бедландія)

17. «Усі меблі в кімнатах були зроблені з каменю - кам'яні столи, крісла, дивани з кам'яними подушками. А на одній стіні навіть висів кам'яний годинник, жахливе цокання якого гучною луною відгукувалося в зловісній тиші. Вікон в кімнатах не було, тільки високо під стелею виднілися діри, крізь які проникало слабке денне світло.» (Кімнати пані Зубпер)

18. « Три акуратні тераси, покриті суцільним килимом зелені, сходинками піднімалися одна над іншою. І всюди росли дерева самих різних видів і форм. Були тут, наприклад, і прозорі дерева, як в Китаї.                              (Плавучий острів )

«Уважний  читач»

 Тести для перевірки знання змісту твору

Глави 1  -  12

1.Що привіз поштовий корабель в Медландську гавань?

А) розсаду невідомих квітів;

Б)  загадкову посилку;

В) листи для мешканців Медландії

 

2. Яке рішення прийняв король щодо посилки?

А) відкрити посилку;

Б) відіслати посилку назад;

В) вкинути посилку в море.

 

3. Що виявилось  у посилці, яку одержав король?

А) багато різних солодощів;

Б) подарунки для жителів Медландії;

В) маленьке негренятко.

 

4. Хто став найкращим другом Джима?

А) машиніст Лукас;

Б) фрау Каакс;

В) Піджакер.

 

5. Чому Лукас і Джим вирішили покинути Медландію?

А) їм захотілося подорожувати;

Б) не вистачало місця для всіх у Медландії;

В) король виганяє їх з країни.

 

6. Куди прибули Лукас і Джим Ґудзик?

А) до  Німеччини;

Б) в Африку;

В) у Китай.

 

7. Про які твори йде мова: «Таким творам ціни немає»

А) різьба по слоновій кості;

Б) казки;

В) картини.

 

8.Чому палички для їжі привернули увагу Лукаса?

А) на них були написи;

Б) вони були занадто великі;

В) вони були яскравого кольору.

 

9. Звідки Лукас і Джим дізналися, що дочку китайського  імператора потрібно звільнити з полону?

А)  з напису на стовпі;

Б) зі слів Пінг Понга;

В) з напису на ліхтарі.

 

10. Яке підступне рішення прийняв  бонза Пі Па По щодо Лукаса і Джима Гудзика?

А) вигнати з країни;

Б) заарештувати і кинути до темниці;

В) відвести незнайомців до імператора.

 

11. Хто повідомив імператора про небезпеку, яка чекала на Лукаса і Джима?

А) Пінг Понг;

Б) верховний бонза Пі Па По;

В)  локомотив Крісті

 

12. Хто така фрау Зубпер?

А) правителька  Медландії;

Б) драконша;

В) повариха імператорської кухні.

Глави 13 -  27

1. У якій країні проживала фрау Зубпер?

А)Фінляндія;

Б) Медландія;

В) Бедландія.

 

2. Де знаходилося Місто Драконів?

А) у країні Тисячі Скель;

Б)  у країні Тисячі Вулканів;

В) у країні Тисячі Печер.

 

3. Кого зустріли Лукас і Джим Ґудзик у пустелі?

А) фрау Зубпер;

Б) Пінг Понга;

В) Ка Лань Чу.

 

4. Хто вказав машиністу Лукасу  і Джиму шлях до Міста Драконів?

А) Ка Лань Ча;

Б) Непомук;

В) китайський імператор.

 

5. Кого Лукас і Джим Ґудзик побачили в кімнаті  фрау Зубпер?

А) маленьких дракончиків;

Б) доньку імператора принцесу Лі Ші;

В) Непомука.

 

6.Що Лукас і Джим Ґудзик вирішили зробити з драконшею Зубпер?

А) вбити драконшу;

Б) закрити у в’язниці;

В) взяти з собою, причепивши її  за  зуб до локомотиву.

 

7. Яку винагороду отримав Крісті від китайського імператора?

А) велику зірку з чистого золота;

Б) сто каністр пального;

В) новий свисток.

 

8. З яким проханням машиніст Лукас звернувся до китайського імператора?

А) залишитися жити у Пекіні;

Б) відвезти їх до Медландії;

В) прокласти у Китаї залізницю.

 

9. У кого перетворилася фрау Зубпер?

А) у жінку;

Б) у Золотого Дракона Мудрості;

В) у метелика.

 

10. Ким була фрау Зубпер для Джима?

А) мамою;

Б) сестрою;

В) нянею.

 

11.Яким чином вирішили збільшити площу Медландії?

А) захопити інші країни і приєднати до Медландії;

Б) засипати землею частину моря, яке омиває острів;

В) приєднати до Медландії плавучий острів.

 

12. Як назвали новий острів?

А) острів Лукаса;

Б) Ново-Медландія;

В) острів Лі Ші.