Ґабріель Ґарсіа Маркес «Стариган із крилами»

Переглянути відео. Опрацювати с.215-222, с.222-230, відповідати на запитання

Створити кроссенс "Ґ.Ґ.Маркес" 

На Урок 

Всеосвіта

 Ґабріель Ґарсія Маркес. «Стариган із крилами»

Тема твору: Зображення моральної деградації людства, бездуховності на прикладі історії зустрічі людей з прекрасним, яке вони не здатні були зрозуміти 

Художній світ Маркеса характеризують: 

- прагнення відтворити “моделі” національного буття, національної історії, національного мислення; 

- поєднання соціального й буттєвого аспектів, майстерна передача їхнього місцевого колориту; 

- міфопоетична забарвленість картин повсякдення й побуту; 

- тема розладу людських взаємин у світі; 

 - змалювання дивного, незвичайного, абсурдного, надприродного, усяких метаморфоз; 

- створення фантастичної дійсності, в якій зруйновані межі між реальним та надреальним, об'єктивним і суб'єктивним. 

Словникова робота

«Магічний реалізм» - модерністська течія в літературі Латинської Америки, для якої характерне органічне поєднання елементів реального і фантастичного, побутового і міфологічного, дійсного і уявного, таємничого.  

Дива в оповіді представників «магічного реалізму» розсипані як щось звичайне, буденне, таке, що відбувається поряд із достовірними подіями. Описане викликає в читача відчуття віри в реальність дива. Джерелом «магічного реалізму» став властивий латиноамериканцям світогляд, який сформувався під впливом таємничих ритуалів і традицій індіанців та афроамериканців, а також спотворених християнських вірувань. 

        Основи цієї течії вперше виклав кубинський письменник Алехо Карпентьєр, який обґрунтував право автора показувати дійсність крізь призму магічного, народженого народною уявою. Пояснюючи ідею свого сучасника, Ґ. Ґарсіа Маркес писав: «Я вірю в магію реального життя. Я гадаю, що Карпентьєр «магічним реалізмом» називає те диво, яким є реальність, і реальність саме Латинської Америки взагалі, зокрема реальність карибських країн. Вона — магічна…». Цю думку письменник продовжив у своїй Нобелівській лекції: «Поети і жебраки, музики і пророки, воїни і злочинці — усі ми, діти цієї невгамовної реальності, навряд чи потребуємо допомоги з боку уяви, навпаки, складність полягає в тому, що звичних засобів, потрібних для вірогідного відображення нашого життя, нам не вистачає». 

У творі не має назви селища. Це модель всього людства, що втратила крила, тобто високі духовні ідеали і справжні моральні орієнтири. Диво неспроможне змінити того, хто не прагне змін, а отже — суть людського існування не в диві, а в природі людини, в її здатності чинити найвище диво: творити в собі ЛЮДИНУ.  Магія і реалізм — це, здавалось би, поєднання непоєднуваного: фантастики і реальності. Іноді важко зрозуміти, що в тексті вигадане, а що реальне. Г.Ґарсіа Маркес казав: «У Латинській Америці все можливе, все реальне». Він намагався краще зрозуміти себе і навколишній світ, А ми, прочитавши оповідання «Стариган з крилами», зрозуміємо, що поєднання непоєднуваного цілком можливе, цей оксюмррон має сенс. 

Кроссенс «Маркес «Стариган з крилами»

1.    Одного ранку, повернувшись з моря, Пелайо побачив на своєму подвір’ї старенького діда з крилами.

2.    Рибалка замкнув старого у дротяному курнику.

3.    Елісенді спало на думку брати з кожного, хто хоче подивитися на ангела, гроші.

4.    На сільському ярмарку показували дівчину, що перетворилася на павука.

5.    За одержані гроші вони перебудували дім.

6.    Одного дня хлопчик і ангел одночасно захворіли на вітряну віспу.

7.    Хлопчик пішов до школи.

8.    У старого почало рости довге і тверде пір’я. Ангел полетів у бік моря.

9.    Маркес. «Стариган з крилами».

Проблема твору – це боротьба за вільне, красиве, духовно багате життя людини. Це твір попередження, засторога: людство втрачає духовність. 

 Людей знищує жорстокість: віруючі труїли янгола смородом свічок, обскубували крила, а невіруючі кидали в нього каміння. Жадібні, прагматичні Пелайо та Елісенда заробляли на ньому гроші, а потім виставили в курник, де стариган мерз. Егоїзм, духовне роз'єднання теж убивають людей. Отець Гонзага навіть в янголі знайшов конкурента і підбурював проти нього прихожан, навіть сердився, що янгол не шанує Божого послання. У людей немає віри, моральних засад. На початку твору автор, змальовуючи пейзаж, відтворює духовну атмосферу людського буття: ллє дощ, який асоціюється з великим потопом у Біблії, на землі панують сирість і сморід, «світ полинув ... у сум. Небо і море, змішалися в якусь попелясто-сіру масу». Кінець світу письменник пов'язує із занепадом віри й моралі.  

Створіть асоціативний ланцюг

Стариган із крилами - страховисько — людина, що потерпіла під час аварії іноземного пароплава — янгол — диявол, що дурить необережних людей, надприродне створіння (інопланетянин) — безпорадний старий дід.

Стариган із крилами – це образ якогось дива (або дивака),  що опиняється в людському світі (з його цінностями), і має бути тим світом поцінований. Те диво, яким був стариган з крилами, жодною мірою не відповідало узвичаєним стереотипам.

Робота у групах: Система образів твору 

1) Охарактеризувати образи Пелайо, Елісенди. 

2) Дати характеристику образу сусідки, священику.

3) Охарактеризуйте дитя. Чому хлопчик, зображений автором – хворий?

4) Символом чого були явища природи?

Хлопчик – це відображення жорстокого, хворого суспільства. Здавалося б , що дитина – це символ чистоти душі, без гріховності. Та він байдуже ставиться до появи гостя, грався у курнику і заразив старигана вітряною віспою.

Хвороба дитини – символ неблагополуччя людства, яке хворіє на зло.

Пелайо - втілення прагматизму.

Елісендадобра, але прагматична людина.

Жінка-павук – символ деградації суспільства.

«Розумна сусідка» -  втілення самовпевненої сірості,  яка прагне бути в центрі усіх подій.

Отець Гонзага – це обмежений чоловік, немилосердний священик без віри.

Образи світу природи: дощ – символ необхідності духовного очищення землі; морська стихія – бурхливе й суперечне життя; морський вітер – відчуття свободи; калюжа – уособлення життєвого бруду, життя без милосердя і доброти.

Клітка, курник, дім з гратами – обмеженість жалюгідного існування.

Образ світу людей – модель людства. Поведінка людей підкреслює, що душі у них злі, черстві, грішні. Вони наглухо закриті для божественних істин. А найстрашніше, що янгола сприймають за циркову звірину, яка за їжу виконує забаганки натовпу.

Хвороба ангела – символ знехтування віри.

Відновлені крила – символ духовного злету людини.

Політ ангела – утвердження незгасності справжніх духовних цінностей, які не можна знищити.


Бліц-опитування

2. Як люди ставляться до прибульця? 

3. Доведіть, що старий – ангел. 

4. Чому він прилетів на землю?

5. Чим відрізняється ангел з оповідання від наших уявлень про ангелів? 

6. Як ангелу живеться в селищі? 

7. Чому у творі янгол старий? 

8. Чому саме такою є назва твору – «Стариган із крилами», а не, скажімо, «Ангел з крилами» ? 

1. Використовуючи цитати з тексту, опишіть вісника Бога. (Це старенький дід, який упав обличчям у грязюку; такий старий і немічний; циркова звірина; рот беззубий; лисий череп; великі півнячі крила, обскубані та брудні; велика старезна курка, ніж людське створіння; надто схожий на земну людину).

2. Як люди ставляться до прибульця? ( З цікавістю, як до екзотичної тварини; насторожено, без душевного трепету, хоч вважають за ангела; меркатильно, в очікуванні чудес)

3.  Доведіть, що старий – ангел. (Є крила, творить дива, терпить знущання, безсмертний)

4.  Чому він прилетів на землю? (Сусідка сказала, що він прилетів за душею хворої дитини)

5.  Чим відрізняється ангел з оповідання від наших уявлень про ангелів? ( У наших уявленнях – ангел дитина, а не старий хворий чоловік і, взагалі, ангели добрі, привітні, лагідні)

6.  Як ангелу живеться в селищі? ( Він живе в курнику; на нього споглядають як на „циркову звірину”; за виставу беруть гроші, на які родина Пелайо перебудувала будинок на двоповерховий; „паломники” видирали пір’я, припікали залізом тіло)

7.      Чому у творі янгол старий? (Старий ангел – це втілення людської совісті, старіє він через гріхи людей. Ангел прилетів до людей, щоб нагадати їм про необхідність морального влаштування людства).

8.      Чому саме такою є назва твору – «Стариган із крилами», а не, скажімо, «Ангел з крилами» ? (Йдеться про ставлення людей не до ангела, а до звичайної, дуже старої людини, яка вже безпорадна, нікому не потрібна. Якби ангел завис у повітрі: білий, чистий, красивий, то люди б реагували на нього, як на вищу силу.


Крилаце символ духовного злету людини. 

Коли від нас відлітають ангели, то наше життя стає безнадійне і сумне, ми втрачаємо милосердя, чуйність, доброзичливість. 

Встанови відповідність

 Мотив крил є чи не найважливішим у творі. Це те, що підносить, дає змогу піднятися над буденністю.  В українській мові є чимало фразеологізмів про крила. 

1) Брати під своє крило А. Втрачати впевненість у собі, журитися

2) Під крилом Б. Знесилити когось або обмежити його діяльність 

3) Виросли крила В. Відчувати натхнення, силу, спроможність до дії 

4) Чути крила за плечима Г. Починати діяти на повну силу 

5) Підрізали крила Д. Брати когось під свою опіку 

6) Опускати крила Е. Бути під чиєюсь опікою, захистом 

7) Розкривати крила Є. Хтось відчув силу, енергію до великих звершень 

Ключ. 1 – Д, 2 – Е, 3 – Є, 4 – В, 5 – Б, 6 – А, 7 – Г.

Йдеться про людину, крила – символ творчості, натхнення, енергії, спрямованої на великі звершення