Модерністська проза початку ХХ ст.

Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст.

Ф.Кафка, Дж.Джойс і М.Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі.

Література початку XX століття вражає розмаїттям шкіл, течій, напрямів. Але є в ній і те, що в усі часи об’єднує справжніх митців, — любов до людини, тривога за її долю, прагнення зберегти її неповторний духовний світ.

XX століття принесло світові нечувані потрясіння — 1914 року почалася Перша світова війна, Європою прокотилася хвиля руйнівних революцій, а в середині століття світ опинився на порозі нової катастрофи — Другої світової війни. Передчуття — ця ознака майбутньої кризи — з’явилося у мислителів і художників раніше, ще в кінці XIX століття, створивши особливу атмосферу цього моменту історії. Німецький письменник Томас Манн писав про світову війну 1914 року: «... це історична віха, яка відзначила кінець одного світу і початок чогось абсолютно нового». «Зовсім новим» було XX століття, що постало нарешті у своєму справжньому вигляді — як епоха світових війн і пролетарських революцій, доба соціальних утопій і глобальної кризи.

Модернізмце не тільки революція у царині художньої форми, а й соціальне бунтарство, бо мистецтво модернізму виступало проти жорстокої соціальної дійсності та абсурдності світу, обстоювало право людини бути вільною.

Модернізм виник у Франції наприкінці XIX ст. (Шарль Бодлер, Поль Верлен, Артюр Рембо) і поширився в Європі. Модерністи прагнули докорінного оновлення літератури і знаходили нові художні форми. Вони стверджували, що не треба шукати у творі мистецтва якоїсь логіки, раціональної думки, тому мистецтво модернізму набувало переважно ірраціонального характеру. Це стало справжньою художньою революцією.

Протестуючи проти реалізму, модернізм не відкинув усіх його досягнень, а навіть використовував їх, розвивав та збагачував у своїх пошуках нових шляхів у мистецтві.

Французьке слово модерн означає «сучасний, найновіший». Цим терміном почали позначати якісно нові явища в літературному процесі.

Загалом мистецтво початку XX століття стало приділяти більше уваги питанням світоглядного характеру, намагаючись визначити місце особистості у Всесвіті, загальні закони духовної еволюції людства, моральні чинники розвитку цивілізації. Провідні філософи доби розмірковували над цими проблемами. їхні висновки примусили людство багато в чому переглянути свої погляди на світ і місце людини в ньому.

Ознаки модернізму

- Особлива увага — до внутрішнього світу особистості.

- Орієнтування на одвічні закони буття та мистецтва.

- Розуміння літератури як найвищого знання, що сягає найінтимніших глибин душі особистості.

- Схильність до містицизму (підсвідомого).

- Пошук нових засобів мистецтва (символіка, міфотворчість).

- Прагнення перетворити світ за законами краси й мистецтва.

- Створення нової художньої реальності, експерименти (літературна гра).

Артур Шопенгауер (1788—1860) — німецький філософ-ідеаліст.

Фрідріх Ніцше (1844—1900) — впливовий німецький філософ, психолог і філолог, критик традиційної моралі, один із найпопулярніших мислителів, творчість якого суттєво вплинула на культуру XX століття.

Анрі Бергсон (1859—1941) — французький філософ і мислитель, лауреат Нобелівської премії з літератури.

Зігмунд Фрейд (1856—1939) — австрійський психолог і психіатр.

Працюючи зі своїми пацієнтами, Фрейд дійшов висновку: неприємні переживання і потяги людини витісняються з її свідомості й залишаються у сфері підсвідомого, проте вони позначаються на уявленнях, учинках і рішеннях. Психоаналіз надзвичайно вплинув на літературу та мистецтво XX століття.

Модернізм відкриває абсурд як якість реальності. Австрійський письменник Франц Кафка виростає у літературі першої половини XX століття в ключову фігуру саме тому, що все неймовірне, усе жахливе в його творах зображено правдоподібно і навіть життєподібно.

Джеймс Джойс

Засновників модернізму в прозі — Джеймса Джойса, Марселя Пруста, Франца Кафку — називають «батьками модернізму».

Зміни, які виводять нас до нового психологізму, нового написання і нового типу героя у літературі, пов’язані з експериментами француза Марселя Пруста та ірландця Джеймса Джойса. Ці художники перенесли акцент з активної взаємодії між літературою й життям у внутрішньотекстову площину. Тепер не дійсність впливала на літературу, а навпаки — література на життя.

Твори Джеймса Джойса (1882—1941), написані англійською мовою, відзначаються витонченим психологізмом та пошуком нових форм для створення художнього світу.

Хоча Джойс більшу частину дорослого життя прожив за межами батьківщини, усі події його творів відбуваються в Ірландії, а центр світу, створеного Джойсом, міститься в Дубліні.

Пам'ятник Джойсу в Дубліні

Теорія літератури

«Потік свідомості» — поняття, запозичене із психології; тут порівнюється свідомість людини із плином ріки, потоку. У потоці свідомості людини відчуття, асоціації постійно змінюються та химерно переплітаються.

Діалог літератур

Творчість Джойса сприяла інтелектуалізації літератури XX століття, її зв’язку з філософією і психологією. Наслідувати Джойса неможливо, він оригінальний і неповторний. Його роман «Улісс» суттєво вплинув на творчість багатьох видатних письменників Америки та Західної Європи, починаючи з 1920-х років і до сьогодні. Вплив Джойса відчутний у творчості Томаса Стернза Еліота і його послідовників, у творах Вірджинії Вулф, Семюеля Беккета, Ернеста Гемінґвея, Джона Стейнбека, Вільяма Фолкнера, Томаса Манна та багатьох інших письменників. Покоління модерністів, та й не тільки вони, виховувалися на книгах Джойса.

Марсель Пруст

Марсель Пруст (1871—1922) здобув світове визнання як автор роману-епопеї «У пошуках утраченого часу», одного з найвизначніших творів світової літератури XX століття.

Розпочатий у 1909 році роман складається із семи книг, у яких діють понад дві тисячі персонажів. Багатотомна епопея — це потік спогадів автора-оповідача, де стираються грані між минулим і сучасним.

З дев’яти років Марсель Пруст хворів на астму, через гострі напади якої останні шістнадцять років життя був змушений замкнутися в темній кімнаті з оббитими пробкою стінами. Контакт із реальністю для нього був майже неможливий, і він створив власний світ, описавши не тільки своє життя, а й життя Франції на межі століть.

У всіх книжках епопеї герой-оповідач художник Марсель розповідає про своє життя, родину, друзів, знайомих, сусідів, про провінційне містечко Комбре, де в родинному маєтку минули його дитячі роки, про світську атмосферу Парижа, у яку він занурився юнаком, і, врешті, про Францію. Пруст створив портретну галерею живих і переконливих образів: від служниці Франсуази до представників аристократичної та буржуазної еліти — аристократів Германтів і банкіра Свана. У його творі мистецтво, література, живопис, музика «діють» нарівні з фактами реальності, а важать часом більше за них.

Україна і світ

Українською мовою твори Джеймса Джойса перекладали Ростислав Доценко, Роман Скакун, Елла Гончаренко, Мар’яна Прокопович та інші. Переклад роману «Улісс» почав Олександр Терех (1966 р., за ред. Григорія Кочура), а завершив Олександр Мокровольський. Повний текст легендарного твору Джойса українською мовою з’явився друком у 2015 році.

Твори Марселя Пруста перекладав українською мовою Анатоль Перепади. Роман «У пошуках утраченого часу» у його перекладі публікувався у видавництві «Юніверс» з 1997 по 2002 рік.

Франц Кафка

Франца Кафку вважають австрійським письменником, хоча він був євреєм, народився у Празі й писав німецькою мовою. З цього поєднання постає дивовижний і неповторний поетичний світ митця. Сучасники його майже не помітили, і тільки через десятиліття по смерті Кафку було визнано одним із найвидатніших письменників XX століття. Це сталося тому, що митець випередив свій час, він ніби передбачав і відчував ті катаклізми, які пережило людство у XX столітті.

Вікторина «Модернізм»

1. Модернізм - це:

а) спосіб мислення;

б) філософська система;

в) новий напрям в художній культурі початку XX століття;

г) художній стиль.

2. Народження модернізму пов'язують з появою в 1907 році:

а) футуризму;

б) кубізму;

в) супрематизму;

г) сюрреалізму.


3. Засновником абстракціонізму вважається:

а) С.Далі;

б) П.Пікассо;

в) К. Малевич;

г) В.Кандинський.

4. У 1913 році в рамках абстрактного мистецтва К. Малевич створює напрямок:

а) супрематизм;

б) концептуалізм;

в) експресіонізм;

г) поп-арт.

5. Одним з найяскравіших представників експресіонізму вважається німецький художник:

а) Дж.Северіні;

б) Е.Мунк;

в) Ж.Брака;

г) Г.Гросс.

6. Хто з американських художників поп-арту став відомий як «хлопець Кемпбелл супу»:

а) Д.Джонсон;

б) К.Ольденбург;

в) Р.Раушенберг;

г) Е.Уорхола.

7. До рис модернізму належить:

а) перевага зовнішнього над внутрішнім;

б) надання переваги творчій інтуїції;

в) зображення реалістичного.

8. Представником якої країни був Ф.Кафка?

А) Австрії

Б) Франції

В) Великобританії

Літературний диктант «Література І половини ХХ століття»

1. ХХ ст. розвивається під незаперечним впливом…

2. Термін на означення т.з. «лівих» (нереалістичних) тенденцій у мистецтві, що виникають у кризові періоди – це …

3. Естетичну палітру епохи першої половини ХХ ст.. передусім визначають такі явища, як …

4. Футуризм, кубізм, дадаїзм, сюрреалізм, експресіонізм – основні течії…

5. Вони створювали колажі з клаптів шпалери, з фрагментів друкованої продукції (газетних, журнальних сторінок), організовували скандальні літературні вечори…

6. Засіб зображення психіки людини безпосередньо «зсередини» як складного плинного процесу, - це…

7. У витоків модернізму стоять три найвидатніших прозаїків ХХ ст.

8. Література, яка адресована найбільш культурно розвинутій та освіченій частці суспільства, - це…

9. Література, для якої характерні жанри розважального характеру (детектив, мелодрама, комікс, фантастика), що розраховані на невибагливі художні смаки і невисокий рівень інтелекту) отримала назву…

10. Одна з авангардистських течій у мистецтві, головним принципом якої є відобразити напругу переживань та емоцій авторського «я», його суб’єктивне світобачення, - це…

Відповіді:

1. Модернізм.

2. Авангардизм.

3. Декаданс, ранній модернізм, зрілий модернізм, неореалізм, неоромантизм, школа «потоку свідомості».

4. Авангардизму.

5. Дадаїсти.

6. «Потік свідомості».

7. М.Пруст, Дж.Джойс, Ф.Кафка.

8. Елітарна.

9. Масова.

10. Експресіонізм.