Милорад Павич «Скляний равлик»

Більшість науковців вважає, що перехід від модернізму до постмодернізму припав на середину 1950-х років. У 60-70-ті роки постмодернізм охоплює різні національні літератури, а у 80-і він став домінуючим напрямом сучасної літератури і культури.

Передумовами появи постмодернізму стало розчарування в ідеалах модернізму: безповоротності прогресу, вирішення наукою й технікою глобальних проблем людства, цілісності світу, існуванні загальнолюдських цінностей.

Постмодернізм (лат. past — префікс, що означає наступність; фр. Moderne — сучасний, найновіший) — загальна назва окреслених у другій половині XX ст. тенденцій у мистецтві, головними рисами яких є показ зруйнованої свідомості, деформованої дійсності, задушливої атмосфери епохи. Для постмодернізму характерні розмиття меж мистецьких жанрів і напрямів, усунення відокремленості масової культури від елітарної, автора від глядача (читача), проголошення відносності істини та цінностей, недовіра до авторитетів, деконструкція, гра та іронія.

Милорад Павич: перший письменник третього тисячоліття

Письменник народився у Белграді в 1929 році, працював професором літератури в університеті у Новому Саді, вважався кращим спеціалістом історії сербської літератури 17-19 століття.

Якось Мілорад Павич визнав, що найбільший його страх – це страх набриднути читачеві, тому митець постійно «підігрівав» публіку своїми експериментами-провокаціями, тримаючи її в інтризі і створюючи для читачів своєрідні текстові лабіринти. Ви знаєте, що лабіринт є одним із ключових образів літератури постмодернізму.

Текстові переходи-лабіринти сербський письменник створює, використовуючи модель гіпертексту, тобто такого, що містить набір різних інших текстів або епізодів книжки. Із запропонованих автором частин читач може «конструювати» твір, обираючи послідовність подій, вибудовуючи в тексті різні зв’язки і формуючи нові смисли.

Систему посилань зараз використовують у статтях Інтернет-мережі, на вебсторінках, і вони мають назву гіперпосилання (лінки). Читач може ігнорувати їх і йти за лінійним текстом, а може зануритися в посилання і довго блукати їхніми лабіринтами. Письменник уважав, що художній твір у такий спосіб набуває додаткових змістів, а автор втрачає «монопольний» вплив на порядок нашого читання і сприймання твору. Мілорад Павич казав: «Структура цих романів пропонує читачеві більшу кількість шляхів для прочитання… Комп’ютери підрахували, що деякі мої книги можна прочитати мільйоном способів».

Уважаючи класичну літературу застарілою, Мілорад Павич писав нелінійні художні тексти, в яких можна обирати довільний порядок читання їхніх частин. На думку митця, нелінійний нарати́в(оповідь) був ідеальною моделлю твору, а взірцем такого наративу є сновидіння. Автор зауважував, що саме сни є досконалою формою оповіді: «Сновидіння вказують мені, як можна врятувати літературу від лінійності. Сни не лінійні, і література тим краща, чим більше вона наблизиться до них».

На відміну від традиційних лінійних текстів з одним послідовним порядком оповіді в нелінійних текстах таких послідовностей може бути безліч, і виявляються вони за умови багатократного прочитання твору. Можливість різного комбінування частин зумовлює не лише нові несподівані повороти сюжету, а й нову інтерпретацію образів героїв. У творах Мілорад Павич закладає різні моделі майбутнього своїх героїв, проводячи водночас паралелі з життям самих читачів: «Кожен із нас має багато майбутніх. Ми обираємо лише одне». Очевидно, іронія в тому, що ми – читачі –також є інтерактивними учасниками, але не твору, а власного буття.

Митець-постмодерніст демонструє, що одні й ті самі події з різних поглядів мають різне значення. Читач усвідомлює, що може абсолютно не розуміти ані справжніх причин подій, ані їхніх реальних наслідків, а також і те, що все у світі відносне, немає нічого сталого. Людина не в змозі осягнути навіть законів власного буття, тим паче, вона не бачить усієї картини світу. Водночас різні варіанти комбінування нелінійного тексту дають читачеві відчуття свободи, створюють враження співтворчості, дарують змогу вибору сюжету, початку твору і його кінця.

Прикладом нелінійного тексту є оповідання «Скляний равлик» (у деяких перекладах «Скляний слимак»). На думку літературознавців, у такого роду творах відображається концепція пізнання світу. Адже світ можна пізнавати з будь-якого місця і з будь-якого моменту. Водночас текст (і книга) в інтерпретації Мілорада Павича набуває магічних властивостей, ним можна кружляти, і кружляти не лише у подієвому полі твору, а й нанизувати на цей текст нові смисли.

Передріздвяна повість «Скляний равлик» була опублікована в 1998 році, і позаяк події відбуваються на Різдво, то мотив дива, подарунків і здійснення бажань є наскрізним у творі. Залежно від порядку прочитання частин тексту герої або отримають подарунок долі, диво станеться, і вони житимуть далі, або ж ні – і вони загинуть. У тексті можливість дива або його неможливість залежить від читача, від того, який порядок читання він обере і стане у такий спосіб співавтором повісті і співтворцем доль героїв.

У повісті «Скляний равлик» автор натякає нам, що ми постійно натрапляємо на дива, які в життєвому плині навіть не помічаємо, не усвідомлюючи, що світ варіативний, а повсякденні події можуть розвиватися різними шляхами – щасливими і трагічними. Скляний равлик, начинений вибухівкою, стає своєрідним символом долі, і для кожного з нас залишається невідомим, коли він спрацює. Письменник використав свій улюблений прийом –змішання історичних періодів, реальних і вигаданих подій. Він удається до постмодернового жарту, наділивши головних героїв (звичайних наших сучасників) іменами відомих особистостей давньоєгипетської цивілізації XV століття до н. е.: Хатчепсу́т– жінка-фараон, Сенмут – видатний архітектор, державний радник, друг і коханий Хатчепсут. Також у творі згадується Ніферу́ре – принцеса, дочка Хатчепсут і вихованка Сенмута, яка померла ще молодою.

Мілорад Павич стверджував, що кожна людина є слимаком, що залишає за собою слизький прозорий слід минулого, а на спині несе майбутнє. Так і герої твору – Хетчепсут і Сенмут – крізь тисячоліття дивляться один одному у вічі і сподіваються на щастя. Але ж чи досягнуть вони його і чи взагалі буде у них майбутнє, залежить від читача.

Іронія і водночас філософічність повісті, мабуть, у тому, що звичайнісінька продавчиня з магазину білизни, можливо, в минулому була жінкою-фараоном, за правління якої Єгипет досяг розквіту. І в наш час Хетчепсут знову зустріла Сенмута, а він знову закохався і знову готовий для цієї жінки «будувати будинки, опікуватися нею, бути ким завгодно, доглядати дітей, стати палким коханцем або приятелем...».

У нього навіть раптово виникає дивне бажання потримати на колінах дитину (як у відомій давньоєгипетській скульптурі Сенмута з Ніферуре). Імена, події, думки, передчуття у постмодерністській повісті-грі перетікають лабіринтами часу і життів. І те, якого сенсу набуде ця гра, які нові й нові ідеї та інтерпретації виринуть із неї, залежить лише від нас – читачів. Адже ми тепер знаємо, що твір – це «гаряча картоплина», яку іронічний автор кинув до наших рук і дав над ним цілковиту свободу...

  • А чи відомо вам, що символізувала фігурка равлика у різні часи в різних країнах світу?

У середньовічній Європі равлики були уособленням гріха і лінощів, бо народжені з бруду і живляться нею. Але пізніше під час Ренесансу і Відродження вони стали символізувати скромність, а те що виноградні равликиз акриваються в своїй раковині вапняної кришкою і ламають її після зимового холоду або посухи знову виходячи на світло, зробило їх істотами, що втілюють відродження Христа.

Девіз герба герцогів Гонзага - «Все своє ношу з собою» - символізує равлик і її раковина.

Равликам приписувалися магічні і лікувальні властивості, вони були частиною побутової магії і забобонів. І джерелом натхнення для поетів.

Раковина равлика -- символ застиглого часу, спіраль раковини символізує нескінченність.

Крім того равлик уособлення стабільності і достатку. В Італії та деяких інших областях Європи вважається що равлик зайшла в будинок віщує йому багатство і процвітання. Не випадково багато старих будинків в Італії прикрашені фігурками і барельєфами равликів. Так само італійці виробляють величезну кількість красивих равликів-сувенірів для прикраси інтер'єрів будинків.

Милорад Павич "Скляний равлик"

Рік написання: 1998.

Жанр: оповідання.

Літературний рід: епос.

Тема: Зображення цікавого перехрещення доль двох людей. Ідея: Паралельне прочитання історії Давнього Єгипту та сучасності

Проблематика твору “Скляний равлик”:

– повторення життя;

– перехресність людських доль;

– фаталізм;– обман і самообман;

– погляд жінки і погляд чоловіка на одні й ті ж речі.

Головні герої твору “Скляний равлик”:

Панна Хатчепсут – продавчиня в магазині жіночої спідньої білизни

Пан Давид Сенмут, архітектор

Пан в шкіряному пальто

Колишня дружина пана Давида Сенмута

Експозиція – фактично її немає у творі.

Зав’язка – два розділи оповідання: “Панна Хатчепсут” та “Пан Давид Сенмут, архітектор” (дії відбуваються паралельно).

Розвиток дії – розділ “Дочка, яка могла зватися Ніферуре”.

Кульмінація – обидва розділи “Декоративна свічка” та “Запальничка” (знову ж таки – дії відбуваються паралельно; окрім останніх абзаців у кожному з розділів).

Розв’язка – останні абзаци у розділах “Декоративна свічка” та “Запальничка”.

Розшифруйте кроссенс «М.Павич «Скляний равлик»

1. Хатчепсут поцупила з кишені пана в шкіряному пальто запальничку.

2. У пакунку виявилась декоративна свічка у вигляді скляного равлика.

3. Дочку звали Ніферуре.

4. Панна Хатчепсут запросила на Святвечір Давида Сенмута.

5. Давид обрав подарунок – ту саму запальничку, яку знайшов у себе в кишені.

6. Панна Хатчепут подарувала свічку у вигляді скляного равлика.

7. Хатчепут поцілувала Давида.

8. Сильний вибух розтрощив помешкання і їх обох у ньому.

9. М.Павич. «Скляний равлик».

Для того, щоб зрозуміти задум і сенс оповідання «Скляний равлик» (1989) Милорада Павича, слід передусім мати на увазі, що воно написане в постмодерністській системі координат, усередині якої світ ототожнюється з текстом, а провідними прийомами художнього зображення є гра, пародія, багатоваріантне моделювання та перекодування образів. Сюжету оповідання передує рубрика «Перше перехрестя», у якій зазначається, що читач може сам вирішити, який розділ буде початком твору: «Панна Хатчепсут» чи «Давид Сенмут, архітектор».

Пошукова робота з використанням літературознавчих термінів

  • Які ознаки постмодернізму втілено в оповіданні «Скляний равлик»?


Перелік ключових ознак:

1. Гіпертекстуальність (гіпертекст — текст, упорядкований таким чином, що він перетворюється на систему, ієрархію текстів, одночасно складаючи єдність і велику кількість текстів)

2. Інтерактивность (твір можна читати, як казав сам письменник, обираючи свій маршрут і створюючи власний текст, стаючи співавтором)

3. Метафоричность і смислова парадоксальність

4. Фрагментарність

5. Іронія

6. Варіативність фіналу твору

7. Гра з часом

8. Міфологізм

Милорад Павич часто порівнював свої твори з будинком, потрапивши в який, читачі можуть «побачити кілька входів і виходів». Тож давайте пошукємо ці входи і виходи разом

Перше перехрестя

Панна Хатчепсут Пан Давид Сенмут, архітектор

Центральна клавіша

Дочка, яка могла зватися Ніферуре Панна Хатчепсут

Друге перехрестя

Декоративна свічка або Запальничка

Оповідання побудоване так, що кожен, хто читає сам може вибрати, з якої з двох вступних розділів йому почати читання, а якою з двох заключних завершити. Від того, яку стежку ви оберете, залежить, яка у вас вийде повість і до якого кінцевого пункту ви прийде. Головні герої залишалися живі і щасливі, якщо дію розповідає жінка, а за оповіданням чоловіка, герої гинуть. Таким чином, автор хотів підкреслити велику різницю між двома сприйняттями - чоловічим і жіночим.

Тестування

1.Милорад Павич є представником

а)чеської літератури

б)польської літератури

в)болгарської літератури

г)сербської літератури


2.Твір Милорада Павича «Скляний равлик» є зразком

А)модерністської літератури

Б)літератури «потоку свідомості»

В)постмодерністської літератури

Г)символістської літератури


3.Художнім простором, на якому розвивався талант Милорада Павича, була

А)антична культура

Б)індійська культура

В)японська культура

Г)візантійська культура


4.Яке свято згадується у творі "Скляний равлик"?

А)Великдень

Б)Різдво

В)Благовіщення

Г)Зелені свята


5.Хто з героїв представляє “жіночу” версію?

А)Хатчепсут

Б)Ніферуре

В)Ніфертіті

Г)Клеопатра


6.Історія якої країни згадується в оповіданні?

А)Стародавнього Єгипту

Б)Стародавньої Греції

В)Японії

Г)Сербії


7.Чим є скляний равлик?

А)запальничкою

Б)свічкою

В)статуеткою

Г)оберегом


8.Темою твору "Скляний равлик" є

А)Розповідь про старого рибалку, який здійснив свою мрію – спіймав найбільшу рибу, але так і не зміг її утримати.

Б)Війна, яка не щадить нікого, змінює не тільки долі людей, але і долі цілих країн і континентів.

В)Зображення світу людини й світу природи в їх гармонійних і суперечливих взаєминах.

Г)Зображення цікавого перехрещення доль двох людей.


9.Проблеми, порушені в оповіданні “Скляний равлик”, всі КРІМ

А)повторення життя

Б)перехресність людських доль

В)війни і миру

Г)погляд жінки і погляд чоловіка на одні й ті ж речі


10.Героями твору "Скляний равлик" є всі КРІМ

А)Ніфертіті

Б)Панна Хатчепсут

В)Пан Давид Сенмут

Г)Пан в шкіряному пальто


11.Скільки перехресть автор уводить у текст "Скляний равлик"?

А)два

Б)три

В)чотири

Г)п'ять


12.У чому особливість сюжету твору "Скляний равлик"?

А)Сюжет відсутній

Б)Твір побудований у вигляді кросворду

В)Автор дає змогу читачеві самому обирати послідовність розділів для читання

Г)Твір написаний у дзеркальному відображенні

1. Г) сербської літератури

2. В) постмодерністської літератури

3. Г) візантійська культура

4. Б) Різдво

5. А) Хатчепсут

6. А) Стародавнього Єгипту

7. Б) свічкою

8. Г) Зображення цікавого перехрещення доль двох людей.

9. В) війни і миру

10. А) Ніфертіті

11. А) два

12. В) Автор дає змогу читачеві самому обирати послідовність розділів для читання