Маркус Френк Зузак "Крадійка книжок"

Підготуйте коротке повідомлення про письменника

Маркус Франк Зузак народився 23 червня 1975 року в Сіднеї (Австралія). Його батьки були біженцями з післявоєнної Європи – маляр Гельмут Зузак емігрував з Австрії, а його дружина Ліза – з Германії. Маркус був найменшим із чотирьох дітей.

Хоча в дитинстві йому дуже подобалась професія батька, хлопчик рано виявив здібності до літературної творчості: у 16 років він написав свій перший роман, публікації якого йому довелося чекати майже сім років. Після закінчення університету юнак деякий час працював учителем англійської мови у школі, де колись навчався сам. Дебютний роман Маркуса Зузака побачив світ у 1999 році. Однак тріумфом Зузака став роман «Книжкова злодюжка», який вийшов друком у 2005 році. В основі твору – спогади батьків письменника про своє воєнне дитинство: бомбардування Мюнхена, потоки євреїв, що прямували у Дахау, голод і загибель рідних. Книгу називали «вибухом свідомості» і «найнезвичайним романом нового часу», вона була нагороджена різноманітними преміями. У 2013 році на основі роману був знятий фільм.

Зараз Маркус Зузак разом з родиною (дружиною і двома дітьми) проживає у Сіднеї. У вільний час любить займатися серфінгом і дивитися фільми.

Використовуючи інфографіку, розказати про основні події Другої світової війни

  • А чи задумувались ви коли-небудь про життя німецького народу під час Другої світової війни? А про маленьких німців, батьки яких обирали або Гітлера, або смерть? Ви коли-небудь уявляли, як проходило дитинство дітлахів, з народження навчених викрикувати «Хайл Гітлер»? А, може, ви розмірковували про страждання німецьких школярів, котрі ненавиділи фюрера, але мовчали про це? Чесно кажучи, я – ні. А Маркус Зузак не тільки задумався, а й майстерно описав, як війна неначе обплітала життя дев’ятирічної дівчинки своїми довгими кривавими щупальцями.

Але в Лізель було дещо, що допомагало їй долати труднощі: книги і сусідський хлопчик Руді. Книги посіли в житті дівчинки найважливіше місце. Для неї читання – не просто гаяння часу, а друге серце, якому для життєдіяльності необхідні все нові й нові слова, з яких складаються рядочки, сторінки, книги.

Завдання. Користуючись підручником, текстом роману й відомостями з Інтернету, скласти «паспорт твору»

Паспорт твору

1) Автор:

2) Назва:

3) Приналежність до національної літератури:

4) Жанр:

5) Дата написання:

6) Тематика і проблематика:

7) Художній час і простір роману:

8) Форми (особливості) оповіді:

9) Головні герої:

10) Сюжетний ланцюжок:

Паспорт твору

1) Автор: Маркус Френк Зузак

2) Назва: «Крадійка книжок»

3) Приналежність до національної літератури: австралійська національна література

4) Жанр: присутні риси філософського, психологічного роману, роману-перестороги, присутній фантастичний елемент (оповідач – Смерть)

5) Дата написання: 2006

6) Тематика і проблематика: зображення подій Другої світової війни; знедолене воєнне дитинство; книга і слово в житті людини, суспільства; ідеологія фашизму і нацизму, що нівечить душу; Голокост, дегероїзація війни, зображення фізичних і духовних страждань, загальнолюдська солідарність; духовне зростання особистості і сенс життя

7) Художній час і простір роману: Події роману розгортаються у нацистській Німеччині, починаючи з січня 1939 року, коли Лізель Мемінгер виповнюється 9 років, і закінчуються смертю головної героїні в глибокій старості в Австралії.

8) Форми (особливості) оповіді: оповідач – Смерть, наявність «тексту в тексті», авторських ілюстрацій, заголовків-анонсів, невідповідність фабули і сюжету.

9) Головні герої: оповідач і учасник подій Смерть, Лізель Мемінгер, подружжя Хуберманів, Макс Ванденбург, Руді Штайнер, Ільза Герман.

10) Сюжетний ланцюжок: дорогою до Молькінга помирає молодший братик Лізель – дівчинка прибуває до Молькінга – життя в сім’ї Хуберманів – знайомство з Руді Штайнером – проблеми з читанням – Ганс Хуберман навчає Лізель читати – дівчинка починає красти книги – знайомство з Максом – хвороба Макса – книга Макса – діти розкладають шматки хліба на шляху, де проходитиме колона євреїв – Макс змушений тікати – Ганса мобілізують до армії – поранення Ганса – Ганс повертається – бомбардування Молькінга, загибель Небесної вулиці – зустріч Лізель зі Смертю.


Кроссенс «М.Зузак «Крадійка книжок»

1. На кладовищі Лізель підбирає свою першу книжку.

2. Лізель переїжджає в неіснуюче містечко Молькінг до своїх нових прийомних батьків.

3. Лізель швидко заводить нових друзів, одним з яких стає Руді Штайнер, сусідський хлопчисько.

4. Читання так захоплює її, що вона починає красти книги.

5. Хубермани у підвалі ховають єврея Макса Ваттенбурга.

6. Макса ловлять і відправляють в концентраційний табір недалеко від Мюнхена.

7. Вночі на Хімелль – Штрассе обрушуються бомби і в живих залишається одна Лізель.

8. Коли Лізель живе в Австралії, до неї навідується Смерть.

9. М.Зузак. «Крадійка книжок».

Сюжетний ланцюжок твору

Нацистська Німеччина — батько, невідомим чином пов’язаний з комуністами, безвісті зник - дорогою до Молькінга помирає молодший братик Лізель - перша в житті книга («Повчання могильникам») — дівчинка прибуває до Молькінга – життя в сім’ї Хубермаів – знайомство з Руді Штайнером – проблеми з читанням - Ганс Хуберман навчає Лізель читати – дівчинка починає красти книги – знайомство з Максом – хвороба Макса – книга Макса – діти розкладають шматки хліба на шляху, де йтиме колона евреїв – Макс змушений тікати – Ганса мобілізують до армії – поранення Ганса – Ганс повертається – бомбардування Молькінга, загибедь Небесної вулиці – зустріч Лізель зі Смертю

Чи уважний ти читач?

  1. Де відбувається дія твору?

  2. Від чийого імені ведеться оповідання?

  3. Як звати головну героїню роману? Скільки їй років?

  4. Яка доля спіткала дев’ятирічну Лізель?

  5. Коли та за яких обставинах у Лізель з’являється перша книжка?

  6. Ким працювали прийомні батьки Лізель?

  7. Яку назву мала вулиця, на якій оселилася дівчинка?

  8. Першою викраденою Лізель книгою стає...

  9. Дружина бургомістра віддає Лізель книгу...

  10. Макс Ванденбург - це...

  11. Що Макс дарує Лізель?

  12. Яку свою найголовнішу таємницю, перш ніж забрати Лізель, Смерть повідомляє їй?

  1. Де відбувається дія твору? (У нацистській Німеччині, починаючи з січня 1939 року)

  2. Від чийого імені ведеться оповідання? (Оповідання ведеться від імені Смерті.)

  3. Як звати головну героїню роману? Скільки їй років? (Головна героїня роману - дев’ятирічна Лізель Мемінгер)

  4. Яка доля спіткала дев’ятирічну Лізель? (Її батько, невідомим чином пов’язаний з комуністами, безвісті зник, а мати, не спроможна доглядати за дівчинкою і її братом, вирішує віддати дітей на виховання названим батькам, тим самим рятуючи їх від переслідування нацистської влади.)

  5. Коли та за яких обставинах у Лізель з’являється перша книжка? (Дорогою до нового будинку брат Лізель вмирає від хвороби, це відбувається прямо на очах у дівчинки, залишаючи важке враження на все життя. Брата Лізель ховають на кладовищі, де дівчинка і підбирає свою першу в житті книгу - «Повчання могильникам».)

  6. Ким працювали прийомні батьки Лізель? (Названі батьки Ганс і Роза Хуберман працювали маляром і прачкою.)

  7. Яку назву мала вулиця, на якій оселилася дівчинка? (Хімелль-Штрассе (у перекладі означає «Небесна вулиця»))

  8. Першою викраденою Лізель книгою стає... («Потиск плечей», яку Лізель стягнула з попелища на площі, де фашисти спалювали книги «расово неповноцінних» авторів).

  9. Дружина бургомістра віддає Лізель книгу... («Свистун»).

  10. Макс Ванденбург - це... (єврей-втікач, який тимчасово оселився у Хуберманів, що ховають його в підвалі власного будинку від нацистів. Батько Макса врятував Гансові Хуберману життя під час Першої світової війни, і той вважає за потрібне повернути борг загиблому товаришеві, рятуючи його сина).

  11. Що Макс дарує Лізель? (Книгу з його власних малюнків і написів. За іронією долі Макс пише книгу, зафарбувавши сторінки книги Гітлера «Майн Кампф».)

  12. Яку свою найголовнішу таємницю, перш ніж забрати Лізель, Смерть повідомляє їй? («Мною оволодівають люди».)

Книга у житті Лізель Мемінгер посіла найважливіше місце, вона навіть врятувала дівчинці життя.

  • А що книга означає для нас з вами?

Дайте відповідь на це питання, розгадавши кросенс.

1 – книга відкриває нам вікно у новий незвіданий світ.

2 – вона вказує дорогу, якою потрібно йти по життю.

3 – вчить нас бути добрими, милосердними, співчувати один одному.

6 – книга – це надійний друг. З будь-яким питанням можна до неї звернутися.

9 – книга – це казковий світоч, що сяє на найтемніших і найдальших дорогах життя.

8 - книга дає можливість здійснити подорож у свій світ, де кожен з нас може стати чарівною красунею або супергероєм.

7 – книга - джерело знань із різних наук.

4 – за допомогою книг ми поповнюємо свій словниковий запас, і спілкуватися з нами стає все цікавіше і цікавіше.

Поясніть, зображену хмару слів. Створіть власну

1) Створити «хмарку слів» для характеристики героїв;

2) Обрати колір і форму «хмарки», що відповідає ідейному змісту образа;

3) Аргументувати свій вибір.

1 група: Ганс Хуберман

2 група: Руді Штайнер

3 група: Макс Ванденбург

4 група: Лізель Мемінгер

5 група: персонажі-нацисти

1 група: Ганс Хуберман (теплота, срібний колір його очей, акордеон, музика, фарби, дарував свою любов, сердечність, доброта, піклування про прийомну доньку тощо)

2 група: Руді Штайнер (волосся лимонного кольору, очі щасливо голубі, його ідеал – чорношкірий американський легкоатлет Джессі Оуенс, який переміг на Олімпіаді в Мюнхені, ненавидить і хоче вбити фюрера, не піддається гітлерюгендівській муштрі…)

3 група: Макс Ванденбург (єврей, змушений переховуватися, розуміє цінність слова, книги, пише книгу для Лізель, розповідаючи про свою сім’ю, уві сні бореться з Гітлером)

4 група: Лізель Мемінгер (Книга і Слово для неї поступово набувають особливого значення, вона духовно зростає з прочитанням кожної наступної книги)

5 група: персонажі-нацисти (фрау Диллер, у якої «навіть з рота тхнуло хайльгітлером» і яка не обслуговувала у своїй крамниці тих, хто заходив до неї без нацистського привітання, а «її крамниця жила для третього рейху», Ганс-молодший, Фріц Дойчер, молоді конвоїри «з фюрером в очах»)