Ернест Міллер Хемінгуей (Гемінґвей) «Старий і море»

1. Старий навчив Маноліна ловити рибу.

2. Човен вийшов у море. Старий заздалегідь вирішив, що піде далеко від берега.

3. Саме в цю мить він відчув, як риба клюнула в наживку.

4. Він тепер був один в океані.

5. Він відчув, як із правиці текла кров: жилка порізала шкіру.

6. Старий узяв гарпун і що було сили встромив його рибі у бік.

7. Через годину з’явилася перша акула, яка, відчувши кров, почала переслідувати човен.

8. На мотузці він тягнув лише остів красуні риби.

9. Хемінгуей. «Старий і море».

Пояснити цитати Хемінгуея

У всі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття.. Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Ернеста Хемінгуея. Ернест Хемінгуей (або,— як фамільярно називали його численні, кажучи сучасною мовою, фани у далекі 60-ті,— «старий Хем»), безумовно, був людиною легендарною: він доброволець-санітар на полях Першої світової, і доброволець-журналіст під час війни в Іспанії, і епатажний вояк Другої світової. А ще Хемінгуей — одна з найколоритніших постатей славетної паризької богеми середини 20-х років, знавець іспанської кориди, неперевершений рибалка, громадянин світу, любитель випити й любитель жінок, і, звісно, автор чудових творів, як-от: «Прощавай, зброє!», «По кому подзвін», «Старий і море», «Кішка на дощі».

У 1954 році за повість «Старий і море» Хемінгуей удостоївся Нобелівської премії. У рішенні Нобелівського комітету сказано, що премія присуджується за «видатну майстерність стилю у сфері сучасного оповідного мистецтва, яка особливо яскраво виявилась у повісті «Старий і море». А ми сьогодні спробуємо наблизитися до розуміння її змісту. Улюбленими літературними героями письменника були мисливці, спортсмени, боксери, солдати. У науковій літературі їх часто називають «героями кодексу», наголошуючи тим самим на дотриманні цими персонажами певних правил «чесної гри», які складали своєрідний Гемінґвеївський моральний «кодекс».


Гемінґвеївський моральний «кодекс»

Дайджест повісті Е. Хемінгуея “Старий і море”

Як бачимо, сюжет повісті досить простий, життєподібний і, здається, не містить у собі особливої мудрості. Проста історія про рибалку. І хіба за це дають Нобелівську премію? Очевидно, що тут не все так просто… Хемінгуей говорив: “Гарна проза подібна до айсберга,7/8 якого приховано під водою”.

Уже 85 днів старий рибалка безрезультатно намагається зловити велику рибу. Удача відвернулася від нього, тим більше що рибалити доводиться одному, без хлопчика, який раніше допомагав йому. Але старий не здається і продовжує свою справу. Завзятість винагороджено: гігантський марлін взяв його приманку. Три дні триває поєдинок старого з довгоочікуваною великою рибою. Він здобув перемогу: рибу вдалося загарпунити і убити. Тепер належить доставити її додому. Під час зворотного шляху на човен з прив’язаним до неї марліном нападають акули. Старий мужньо бореться з ними, але що він може зробити сам зі зграєю стерв’ятників?! Акули залишають від прекрасної риби тільки скелет. Старий, знесилений боротьбою, але не зломлений, повертається додому ні з чим. Хлопчик втішає його й говорить, що вони знову будуть рибалити разом.

Історія створення повісті «Старий і море»

«Я знаю лише те, що бачив»,- стверджував Хемінгуей. Події, описані в повісті, тісно пов’язані з життям Хемінгуея, який добре знав побут простих рибалок і сам частенько виходив в море.

Ще в 1930 році письменник під час полювання на велику рибу висловив своєму другу редактору Максу Паркінсу думку про те, що виношує сюжет нового твору, але не береться за нього, оскільки до кінця не зрозумів співвідношення таких понять, як людина і природа.

У 1936 році письменник опублікував нарис. На голубій хвилі, в якому розповів про випадок на морі, коли старий рибалка зловив великого марліна, але не зміг захистити його від морських хижаків, тому плакав, як дитина, і майже збожеволів від втрати і образи.

Півтора десятка років потому Е.Хемінгуей, живучи на Кубі, близько познайомився із рибальськими сім’ями, зрозумів те співвідношення речей, про яке замислювався сам. Хотілося передати читачам такий досвід, який ніхто ніколи не передавав. Назва твору мала інші варіанти – «Людська гідність», «Море в житті» та у листі до видавця несподівано з’явилося: «Старий і море».

Хемінгуей знайшов по-справжньому позитивного героя, якому ніколи не були властиві ні внутрішні рефлексії (емоційне осмислення власних переживань, роздуми над динамікою власного стану), ні бажання втекти від трагічного світу. У старого рибалки обличчя пооране зморшками, долоні посічені морем і працею, але збереглися могутні плечі, веселі очі людини, що не скоряється, і повне надії на майбутнє серце.

Повість «Старий і море» – різноплановий твір, який, окрім реалістичної подієвої складової, містить важливий міфологічний компонент і філософський підтекст.

Цим повість суттєво вирізняється в доробку Ернеста Гемінґвея, однак сам письменник уважав її результатом усіх своїх попередніх творчих пошуків: «Схоже, що я врешті-решт досяг того, над чим працював усе моє життя».

Сюжетно-композиційні особливості твору

Експозиція – знайомство з головними героями повісті Сантьяго і Маноліном.

Зав’язка – старий збирається вийти в море, щоб зловити велику рибу.

Розвиток дії – пригоди старого у відкритому морі, змагання з рибою.

Кульмінація – перемога рибалки над рибою; боротьба з акулами.

Розв’язка – повернення Сантьяго в селище.

Особливості жанру твору

- Які два плани можна виділити в повісті «Старий і море»?


1. Конкретний – розповідь про пригоду із життя старого рибалки.


2. Філософський – розповідь про морену, смисл її буття і долю у світі.


Отже перед нами – повість-притча.


Притча – алегоричний твір повчального характеру, насичений моральним та філософським змістом та символічними образами.

«Старий і море» має філософсько-символічний зміст, автор порушує загальнолюдські проблеми:

- Як треба жити?

- Як бути людиною?

- Як ставитись до природи?

- Як знайти свій сенс буття?

- Як сприймати поразки?


Твір має повчальний характер. Хемінгуей утверджував високу гуманістичні ідеї, важливі для всього людства.


Найважливіше – ховає у підтексті – внутрішній додатковий зміст, висловлення почуття, думки, які вкладаються в тексті. Це «ефект айсберга», розрахунок на домисл читача.

Е.Хемінгуей говорив «Літературна творчість нагадує мені айсберг. Видно лише сьому частину того, що знаходиться у воді».

Філософський зміст повісті виражений фразою - "Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але перемогти її не можливо.”

Гуманістична ідея твору у висловлюванні - "Як добре, що нам не треба вбивати сонце, місяць, зірки... Досить того, що ми беремо харчі у моря і вбиваємо своїх братів».

Образ Сантьяго

- Сантьяго в повісті неодноразово повторює: «Я незвичайний старий». Як ви розумієте його самооцінку?

1. Що було «незвичайного» в його житті, вигляді, поведінці?

2. Знайдіть опис зовнішності. Яка деталь була надзвичайною в портреті?

3. Які епітети розкривають надзвичайну силу старого?

4. Як жив Сантьяго? Що було для нього важливим у житті?

5. Розкрийте ставлення Сантьяго до невдач. Чи відчував він себе переможеним?

6. Для чого він хотів спіймати велику рибу?

7. Як розкриваються «незвичайні» якості Сантьяго під час двобою з великою рибою?

8. Чому він не полишив рибу, щоб врятуватися самому?

9. Які сни бачив старий рибалка? Як це розкриває його внутрішній світ?

Образ Сантьяго – дуже світлий, оптимістичний. Проте в ньому є і трагічне. Що?

Він дуже самотній. Його життя з природою – не тільки суцільна гармонія, а ще й важка праця, постійний двобій, боротьба за виживання.

Дослідження-відновлення

За даними ключовими словами відновіть минуле і сьогодення героя

Минуле Сантьяго

юнга на човні;

берега Африки;

це були дні перемог і досягнень;

Чемпіон;

переможе будь-якого супротивника;

не знав, що таке самотність

Сьогодення Сантьяго

скінчилися дні перемог і досягнень;

немає домашнього вогнища;

спогади про Африку;

сни про левів;

глузування;

надія;

хлопчик Манолін;

море

– За що любив старого хлопчик Манолін?

Старий – справжня людина з власним етичним кодексом. У його поразках і перемогах – усе його життя і життя людства.

«Моральний кодекс» честь Сантьяго. Визначте, який "Моральний кодекс" Сантьяго

  • Простота і гідність

  • Воля та розум.

  • Ніколи не оглядатися на минуле.

  • Впевненість у своїх силах.

  • Віра в себе, в людей.

  • Спокій та розсудливість.

  • Безкомпромісна готовність до боротьби.

  • Мужність і витримка.

  • Повага до братів наших менших.

  • Любов до життя.

  • Людяність.

  • Смисл життя.

ОБРАЗИ-СИМВОЛИ В ПОВІСТІ Е. ХЕМІНГУЕЯ «СТАРИЙ І МОРЕ»

З’єднайте образи-символи, що використовуються в повісті, з їх значеннями

1. Старий. 1. Успіх, перемога.

2. Море. 2. Майбутнє.

3. Риба. 3. Досвід людиниі в той же час його обмеженість.

4. Велика риба. 4. Мрії про щастя, відновлення життєвих сил.

5. Акули. 5. Життя.

6. Хлопчик. 6. Володіння світом.

7. Леви. 7. Невблаганність і верховна влада природи.

Ключ: 1-3, 2-5, 3-1, 4-6, 5-7, 6-2, 7-4

Символи:

  • образи – люди;

  • образи зі світу природи;

  • образи, що виникають у підсвідомості (снах), (мріях).

Старий, Хлопчик, Риба, Акули, Океан – пишуться з великої букви, бо це символи.

Хлопчик – символ юного покоління.

Океан, Риба – символ природи.

Акули – символ зла всього людського і заздрощі, злості, зради.

Леви - символ краси, мужності, мрії.


Події повісті сприймається як алегорія. Сам Хемінгуей обмежився таким зауваженням щодо можливого тлумачення її символів.


«Не було ще хорошої книги, яка виникла із заздалегідь придуманого символу, запечатаного в книгу. Як родзинка у солодку булку. Солодка булка з родзинками хороша штука, але простий хліб краще. Я намагався змалювати справжнього старого і справжнього хлопчика, справжнє море і справжню акулу, і справжню рибу. І що я зробив це достатньо і правдиво, вони, звичайно, можуть тлумачитися по-різному».


Хемінгуея люблять і високо цінують у світі, про нього дуже багато пишуть. Його творчість суттєво вплинула на численних митців Європи та Америки. Сам письменник до своєї літературної праці ставився надзвичайно серйозно: «Нема на світі справи важчої, ніж писати просту чесну прозу про людину. Спочатку слід вивчити те, про що пишеш. А потім навчитися писати. На одне і на друге іде все життя».

Видатний американський письменник У.Ролкер писав про «Старого і море»: «Час, можливо, покаже, що це найкращий єдиний добуток кожного з нас. Так це чи ні, але твір Хемінгуея «Старий і море» гідно завершує творчий шлях людини, праця якої багато в чому визначила художній образ нашого часу.


Прокоментуйте проблеми, які автор порушує у творі:

  • Людина і природа

Герой повісті «Старий і море» не шукає порятунку в природі, він належить до неї. Старий не тільки проживає довге життя в єднанні з природою, з морем – він частина цього світу природи. Сант-Яго любив летючих риб – то були його найперші друзі в океані, а от птахів жалів, особливо малих і тендітних морських ластівок.

Про море старий думав, як про жінку, про живу істоту, що може і подарувати велику ласку й позбавити її. Йому було жаль і гігантських морських черепах, серце яких б’ється ще кілька годин потому, як їх заб’ють. Він жаліє захоплюється великою рибою, що була у нього на гачку, називає її, чудовою, надзвичайною, любить її й поважає. Логічна схема відображає суть цієї проблеми.

Дійсно, людина – частина природи. І всі вони – птахи, черепахи, риби – її брати і сестри. А що їм може протиставити людина? Лише єдину зброю – волю та розум. Так вважає Сантьяго і доходить висновку, що «людина – доволі нікчемна істота проти дужих птахів і звірів». Чому він так сказав? Мабуть через те глобальне розуміння людяності, яке здатне було обійняти все достойне і прекрасне в житті.

  • Людина і суспільство

Сантьяго живе серед людей. Він старий, але все ще ходить у море. Це справа його життя, його покликання. І риба йому потрібна лише для того, щоб вижити, причому для Сантьяго битися за рибу – значить битися і за своє місце в людському суспільстві, яке не визнає невдах, адже пішов слух про те, що його човен «нещасливий», оскільки 84 дні він виходив в море і не піймав жодної рибини. Вітрило його човна було полатане мішковиною і скидалося на прапор безнадійної поразки та і сам старий думає про те, що тому не щастить останнім часом. Адже розраховувати він повинен лише на себе: «Воно-то й добре мати талан. Та краще бути справним. Тоді щастя не захопить тебе зненацька». Турбується про старого лише хлопчик Макогін. Проте старий думає про людей, які чекають його на березі, добра:»Сподіваюся, там за мене не дуже тривожаться. Власне, тривожитися буде тільки хлопець. Одначе я певен, що він вірить у мене. Тривожиться старий рибалка. Та й інші теж. Люди в нашому селищі добрі.

З опорної схеми видно, що Сантьяго – частина людського суспільства, яке штовхає людей на постійну боротьбу за існування і на самотність.

У повісті-притчі Хемінгуей порушує проблеми. Які хвилювали і старого, і автора, і все суспільство, про вірність обов’язку. Високу майстерність, життєве покликання тощо.

  • Людина і всесвіт

Місяць, Сонце, зорі – вони для старого його далекі друзі, любі брати й сестри. Вони – як люди: і відпочивають так, як люди, просто сплять. Сантьяго залишився один у безмежному просторі. «Людина і океан» - вони друзі, і вітер нам усе-таки друг, і небо, і хмари, - їх так розумів Сантьяго, умів читати про них погоду. І чи не найбільшим визнанням величі всесвіту є слова старого рибалки про те, що «все-таки добре, що нам не треба замірятися вбити Сонце, Місяць чи зорі. Досить і того, що ми живемо біля моря і вбиваємо своїх щирих братів. У ході розповіді відтворюється логічна схема, що відображає цю проблему.

Так неосвічений рибалка відчуває свій обов’язок із цілим світом. У душі поет, він одухотворює все, що його оточує, і тисячами невидимих ниток зв’язує його з небом, зорями, космосом, з усім, що існує вічно. У праці – боротьбі з незвичайною рибою, акулами, в перемозі над тілесними недугами – розкривається мужній характер старого.

- Яку роль відіграють описи природи?

Е.Хемінгуей є неперевершеним майстром пейзажу. Пейзаж у нього має не тільки суто природне значення, а й психологічне (розкриття внутрішнього світу людини), а й філософське (розкриття філософських проблем: людина і природа, гармонія і мудрість природи та інше), символічне (втілення певних ідей, які виражають сутність окремих явищ - не тільки водна стихія, а й символ бурхливого життя, акули – не тільки хижі тварини, а й символ зла, життєвих випробувань, риба – не тільки засіб для існування рибалки, а й символ його «призначення» в житті тощо).

Слово вчителя.

«Старий і море» - це перш за все твір про людину, про її неповторний внутрішній світ, її унікальність, її особисті переживання. Але це також і твір про природу і про все людство. Е.Хемінгуей відзначав, що в повісті «Старий і море» він хотів розповісти історію реального старого рибалки і його життя. Автор зустрічався з багатьма рибалками, тому образ Сантьяго має реальних прототипів. Однак, хоча тут і відображається певною мірою реальне життя, але «Старий і море» - модерністський твір.

Монолог моря

Я – безмежне і вільне море. Мільйони років я кочу свої хвилі, розбиваючи їх в бризки, до земної суші. За ці мільйони років я збагнуло безліч загадок і таємниць нашого світу. А ще я багато дізналося про дивну істоту, яка називає себе «Людина» і бачить себе центром Всесвіту. Але є серед цих людей один, який здивував навіть мене. Це старий рибалка Сантьяго. Ми знайомі вже не один десяток років. Він– незвичайний. Подумки старий кличе мене lamar, як звуть мене по-іспанськи ті з людей, які відчувають до мене любов: як жінку, в жіночому роді. Рибалки молодші називають мене elmar, тобто в чоловічому роді, і говорять про мене як про простір, як про суперника або навіть ворога. Старий же постійно думає про мене як про жінку, яка дарує великі милості або відмовляє в них, а якщо і дозволяє собі необдумані або недобрі вчинки, що поробиш, така ж її природа. «Луна хвилює море, як жінку,» – так часто думає про мене старий. Старий Сантьяго називає мене добрим і прекрасним. Він любить зелених морських черепах, відчуває ніжну прихильність до летючих риб, вважаючи їх кращими своїми друзями тут, в морі. Він розмовляє з рибами, яких ловить. Він шкодує птахів, особливо маленьких і крихких ластівок, які вічно літають у пошуках їжі і майже ніколи її не знаходять. Що ж, старий прав, кажучи про те, що я буваю жорстоким для птахів, адже вони, дійсно, надто крихкі для мене. До старого я теж буваю жорстоким. Але я ніколи не чуло від нього ремствування. Довіряючи мені, старий зробив мене свідком своїх розмов із далекими зірками і місяцем, яких називає своїми друзями. Це дивовижний старий, і іноді я ним по-справжньому захоплююся.

Розписати слово "море"

Колір

Зелений,

голубий,

синій,

бірюзовий,

сірий.....

Запах

Свіжий,

приємний...

Звук

Плескіт хвиль,

крик чайок

Смак

Солоний,

гіркуватий...

Асоціації

Літо,

відпочинок,

радість, сім'я,

пісок, мушлі...

Доведіть, що повість «Старий і море» - це твір модернізму. Знайдіть риси модернізму у творі

Людина завжди бореться в обставинах, котрі створює не вона, і єдина можливість перемогти – це в будь-який стихії залишатися людиною. Це ідея повісті.

  • Особлива увага до внутрішніх переживань особистості

Глибоко показані почуття й переживання, найменші порухи його почуттів, думки, відчуттів.

  • Людина – унікальний і неповторний світ

Сантьяго створює свою власну концепцію світу.

  • Проголошується пріоритет людини, її цінність

Сантьяго – звичайний рибалка, але автор визнає унікальність кожної людини.

  • Злиття філософії та літератури

У повісті в художній формі порушуються актуальні філософські питання, одвічні проблеми буття людства.

  • Пошук нових шляхів у мистецтві

Психологія, символіка, поєднання конкретного і філософського планів, оновлення жанру притчі тощо.

Літературний диктант

1) Скільки днів поспіль повертався старий рибалка без вилову?

2) Ким був Маноліно для Сантьяго?

3) Яку спортивну гру любили Сантьяго і хлопчик і вболівали за її лідерів?

4) Як називався ресторанчик, у якому обідали рибалки, а Маноліно носив із нього старому їжу?

5) Де жив старий рибалка?

6) Яку рибу використовували рибалки для приманювання великих риб?

7) Який сон часто снився старому?

8) Скільки днів тривав двобій із рибою?

9) Із ким розмовляв старий Сантьяго в човні?

10) Що їв рибалка в морі?

11) Хто постійно переслідував човен рибалки і як той на це реагував?

12) Що пообіцяв Маноліно старому й чому?

1) Скільки днів поспіль повертався старий рибалка без вилову? (84)

2) Ким був Маноліно для Сантьяго? (Учнем, другом)

3) Яку спортивну гру любили Сантьяго і хлопчик і вболівали за її лідерів? (Бейсбол)

4) Як називався ресторанчик, у якому обідали рибалки, а М аноліно носив із нього старому їжу? («Тераса»)

5) Де жив старий рибалка? (У бідній халупці з пальмового листя)

6) Яку рибу використовували рибалки для приманювання великих риб? (Сардини)

7) Який сон часто снився старому? (Африка, леви)

8) Скільки днів тривав двобій із рибою? (Три)

9) Із ким розмовляв старий Сантьяго в човні? (Із самим собою, із пташкою, рибою, акулами)

10) Що їв рибалка в морі? (Сиру рибу)

11) Хто постійно переслідував човен рибалки і як той на це реагував? (Акули; бився, відганяв як міг)

12) Що пообіцяв Маноліно старому й чому? (Що виходитиме з ним у море, щоб багато чого навчитися.)

"Так чи ні"

1. Старому рибалці не щастило в морі 84 дні

2. Старий навчав хлопця рибалити і його батьки з радістю відпускали в море з Сантьяго

3. У старого и хлопця було спільне захоплення – футбол

4. Сантьяго жив у старій хижі, де були лише ліжко і стіл і стілець

5. На світанку старий відправився в море разом з Моноліно

6. Перший улов старого – невеликий тунець

7. Велика рибина тягла старого у відкрите море

8. На корму човна сіла велика пташка перепочити і старий зігнав її

9. Старий переміг рибу і затягнув на човен

10. Двобій з першою акулою старий виграв

11. Старий справився із цілою зграєю акул

12. Повернувшись додому, старий заснув і йому снилися леви

1 Старому рибалці не щастило в морі 84 дні (так)

2. Старий навчав хлопця рибалити і його батьки з радістю відпускали в море з Сантьяго (ні, перевели до іншого рибалки)

3. У старого и хлопця було спільне захоплення – футбол (ні, бейсбол)

4. Сантьяго жив у старій хижі, де були лише ліжко і стіл і стілець (так)

5. На світанку старий відправився в море разом з Моноліно (ні, сам)

6. Перший улов старого – невеликий тунець (так)

7. Велика рибина тягла старого у відкрите море (так)

8. На корму човна сіла велика пташка перепочити і старий зігнав її (ні, пташка маленька, розмовляв з нею)

9. Старий переміг рибу і затягнув на човен (ні, вона не поміщалася в човні)

10. Двобій з першою акулою старий виграв (так)

11. Старий справився із цілою зграєю акул (ні, він лишився беззбройний))

12. Повернувшись додому, старий заснув і йому снилися леви (так)