Генріх Белль  «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» 

     Відомий німецький прозаїк і публіцист Генріх Белль народився 21 грудня 1917 року в м. Кельні у родині ремісника – теслі  та скульптора – різьбяра. Час і місце народження великою мірою визначили його життєвий шлях: йому ніби на роду було написано стати підданим Третього рейху, далі – солдатом вермахту, потім – військовополоненим і нарешті – громадянином розтоптаної, зруйнованої, приниженої країни. Батько навчав дітей незалежних поглядів.

       Генріх опинився  серед тих декількох учнів гімназії, які не вступили до молодіжної нацистської організації «Гітлерюгенд» (гітлерівська молодь). А згодом він відмовився піти добровільно на військову службу.

      Однак гітлеризмові були вкрай потрібні солдати, і Белля спочатку мобілізували відбувати трудову повинність, а через деякий час відправили на військове навчання. І на довгі роки ( з 1939 по 1945) Г.Белль став солдатом гітлерівської армії, воював у Франції, Польщі, Румунії та Україні, був чотири рази поранений, переніс багато злигоднів, добре розуміючи  трагічність і абсурдність  цієї та й будь-якої іншої війни.

 

Повернувшись з війни додому(1945), Г.Белль вступив до Кельнського університету і твердо вирішив здійснити свою давню мрію – стати письменником. 1947 рік був особливим у творчості письменника: саме тоді виникло літературне об’єднання письменників під назвою «Група 47», яке упродовж довгих років визначало шляхи розвитку літератури  Західної Німеччини. Його членом став і Генріх Белль, щоб уже незабаром отримати визнання, а у 1951 році – премію цієї групи за оповідання «Чорні вівці».

     Тема війни стає провідною у творчості Генріха Белля. Збірка оповідань «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», повість «Поїзд приходить опівночі»,  роман  «Де ти був, Адаме?» сповнені роздумів про гуманізм та варварство, про катів та їх жертв, про антилюдську суть війни.   До кращих літературних здобутків митця належать романи «І не сказав жодного слова», «Дім без господаря», «Більярд о пів на десяту», «Очима клоуна», «Груповий портрет з дамою», повість «Хліб ранніх років». У 1969 році Г.Белль був обраний головою німецького ПЕН – центру, а в 1972 -  му став президентом міжнародного ПЕН – клубу.

     Творчі досягнення Генріха Белля високо оцінені людством: 1972 року він став лауреатом Нобелівської премії,  у 1977 – 1978 роках було здійснене десятитомне видання його творів,  яке перекладене 48 мовами світу

     16 квітня 1985 року Письменник пройшов свій шлях. У невеликому селищі Мертен, що лежить між Бонном і Кельном, на кладовищі стоїть простий дерев*яний хрест. На ньому напис : « Генріх Белль.  1917 – 1985»

Створіть інфографіку за планом:

Опрацювати с.171-176

Опрацювати с.176 - 184 

Дати відповіді на питання с.185

Словникова робота

Нацизм (нім.) – назва фашизму в гітлерівській Німеччині.

Расизм – людиноненависницька політика поневолення народів, визнання «вищих і нижчих» народів. Але расові відмінності (зовнішні) не впливають на розумові здібності людини, її право на щастя.

Мілітаризм (лат. – воєнний) – політика гонитви озброєнь, панування вояччини, підготовки й розв’язання загарбницьких воєн.

- Яке ваше враження від оповідання?

- Від чийого імені ведеться оповідь? 

- Як ви вважаєте, якими були його погляди на війну?

- З чим була перш за все пов’язана ця війна для рядових німців?

- Як ви думаєте, чому герой не має імені? Чи є у творі його портрет? Чому?

- Яке ваше враження від оповідання?

- Від чийого імені ведеться оповідь? (Від імені головного героя)

- Як ви вважаєте, якими були його погляди на війну?

- З чим була перш за все пов’язана ця війна для рядових німців? (Політика Гітлера)

- Як ви думаєте, чому герой не має імені? Чи є у творі його портрет? Чому? (У тексті відсутнє ім᾿я героя, його портрет, ми нічого не знаємо про риси його характеру. Автор свідомо використовує такий прийом. Він створює узагальнений портрет  німецьких хлопців, яких змусили йти на війну).

Розгадайте кросенс

Розглянувши асоціативний колаж, поясніть, як він стосується змісту оповідання. 

Кроссенс «Белль. «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»

1.    Машина зупинилася. Мотор замовк.

2.    Героя занесли в залу малювання, над дверима якої висіло зображення Зевса.

3.    Поранений виплюнув сигарету і закричав.

4.    Над дверима колись висів хрест. Хреста зняли, а слід залишився.

5.    Його положили на операційний стіл.

6.    Відчув, що немає обох рук.

7.    Немає правої ноги.

8.    Герой попросив молока.

9.    Белль. «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».

ПРО ОСОБЛИВОСТІ РАННІХ ОПОВІДАНЬ ГЕНРІХА БЕЛЛЯ 

Генріха Белля визнано майстром короткого оповідання. Як і А. Чехов, він писав про так звану «маленьку», звичайну людину. У чому ж полягають секрети майстерності німецького письменника? Українська дослідниця Кіра Шахова відзначала, що його мова спокійна, майже тиха, ніякої екзальтації1 чи пафосу, жодних жахливих або екзотично яскравих картин чи образів. Ця манера викладу настільки сильно впливає на читача, що художній твір немов оживає в його душі.

1 Екзальтація — надмірне захоплення чимось, збудження під впливом чогось.

Г. Белль вибирає для своїх оповідань нескладні, але сильні за своїм впливом на читача сюжети. Хоча його короткі історії не насичені подіями, часто позбавлені інтриги, але вони наповнені глибоким змістом.

До особливих прийомів Г. Белля належить і вибір кількох предметів, які розповідають читачеві цілі історії. Пригадаймо речі шкільної гімназії, які помічає важко пораненний безіменний герой оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»: портрети, бюсти, картини; відбиток хреста як нагадування про школу святого Хоми; дошка, на якій залишилась незакінчена фраза. Усе це оповідає читачеві про життя персонажа ще до зустрічі з ним, про атмосферу, з якої він пішов на фронт. Замислимося про обірвану цитату, яка дала назву оповіданню. У ній недописаним залишилося слово Спарта. Воно нагадує нам про мужніх спартанців, які захищали батьківщину і всі до останнього бійця полягли в бою. Певно, вчитель на уроці говорив про любов до батьківщини, обов’язок патріота, мужність, самопожертву тощо. Усе високі шляхетні слова! Потім хтось перервав урок, і всі гімназисти прямо зі шкільної лави потрапили в кривавий бій. Про це автор нам нічого не говорить. Ми це розуміємо так, як можемо собі уявити, якими методами й на яких віршах виховували хлопців, дивлячись очима важко пораненого на ті предмети, які стоять і висять у шкільному приміщенні. Так народжується підтекст оповідання, який і веде читача за межі написаного автором.

До майстерних рішень письменника відносять і неочікувані завершення його текстів. Так, читаючи «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», ми бачимо очима пораненого хлопця, але й не здогадуємося про характер поранення. Про це не знає і сам юний боєць. І тільки наприкінці оповідання відкривається завіса над страшною картиною, яка ятрить нашу уяву, нашу свідомість.

В оповіданнях Белля втілилися теми, важливі для його творчості: розв’язана Гітлером війна та її довготривалі наслідки. Хоча письменник зовсім не підтримував політику фюрера, він завжди відчував свою провину як учасник війни на боці фашизму, яку розглядав як частку загальної провини свого народу. Про побачене й пережите на фронті Белль пише мало. Письменника цікавлять насамперед не якісь епізоди боїв, фронтового життя, він пильно вдивляється в те, як війна відбивається в долі людей; що чинять і почувають люди на війні; що стається з ними в повоєнний час.

Слід відзначити, що, говорячи про художню манеру Белля, багато літературознавців вважали його традиційним, навіть застарілим. Він здавався надто ясним, простим, таким, що стоїть надто близько до звичайного життя. І це в той час, коли в літературі квітнули так багато «-ізмів», коли абсолютна оригінальність, новаторство стилю і форми стали знаком художньої якості. Часом така критика звучить кумедно: Белль і стилістична, формальна примітивність абсолютно несумісні. Простота і прозора ясність його прози вводять в оману. У нього важливі думки й почуття варто шукати в підтексті, дуже часто письменницька проза символічна, метафорична, багатозначна...

За книгою Кіри Шахової «П’ять німецьких лауреатів Нобелівської премії з літератури».


Літературний диктант

Продовжіть реченння

1) Не було затемнення, бо… 

2) Коли мерців залишили внизу, інших понесли до зали малювання. Цих інших назвали…

3) Юнак не міг підвестися на ліктях та опертися на праву ногу і вважав, що… 

4) Героєві здавалося, що він не в гімназії, що перетворилася на шпиталь, а його принесли до… 

5) У комірчині шкільного сторожа, де герой учнем пив молоко і палив цигарки, зараз були… 

6) Колишній сторож гімназії Біргелер під час війни став… 

7) Пожежник несподівано відняв казанка від губ героя, хоч той ще не напився досхочу, бо… 

8)  Яка деталь підкреслює політичні події у країні? 

9) Чи швидко герой приходить до висновку, що це його рідна гімназія? 

10) Яка деталь стає вирішальною в процесі «впізнання» гімназії? 

Продовжте речення:

1) Не було затемнення, бо… (все місто охопила пожежа)

2) Коли мерців залишили внизу, інших понесли до зали малювання. Цих інших назвали… (рештою).

– Чому саме таке слово використано у творі?

3) Юнак не міг підвестися на ліктях та опертися на праву ногу і вважав, що… (їх міцно примотали до тулуба)

4) Героєві здавалося, що він не в гімназії, що перетворилася на шпиталь, а його принесли до… (музею мертвих).

5) У комірчині шкільного сторожа, де герой учнем пив молоко і палив цигарки, зараз були… (мерці).

6) Колишній сторож гімназії Біргелер під час війни став… (пожежником).

7) Пожежник несподівано відняв казанка від губ героя, хоч той ще не напився досхочу, бо… (води всім не вистачало).

8)  Яка деталь підкреслює політичні події у країні?  («…третя гімназія називалася гімназія Адольфа Гітлера»)

9) Чи швидко герой приходить до висновку, що це його рідна гімназія? (Цитата)

10) Яка деталь стає вирішальною в процесі «впізнання» гімназії? (Недописана героєм фраза «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…») (Цитата)

Історико – літературознавчий коментар

Ковзаючи поглядом по всіх картинах і скульптурах, герой залишається байдужим, тут все для нього "чуже". І лише потрапивши на операційний стіл, що знаходився в залі для малювання, він впізнає на дошці напис, зроблений його рукою: "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...". І в цю ж мить він усвідомлює і свій стан - у нього немає обох рук і правої ноги. Ось чим закінчилась система виховання, яку встановили "вони" (фашисти) в гімназії Святого Хоми. Школа, яка готувала до смерті, сама перетворилася на трупарню: в підвалах складали мертвих солдатів.

     

 Не випадково вчитель примушував писати на дошці саме давньогрецький двовірш Симоніда Кеоського про битву спартанських воїнів під Фермопілами.

Спартанці загинули всі до одного, захищаючи батьківщину: "Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, повідай там, що ти бачив: тут всі ми полягли, бо так звелів нам закон". Фашисти  прагнули ототожнити себе зі спартанцями. Вбиваючи в голови молоді ідею про справедливі війни, готуючи їх до героїчної смерті, фашистські ідеологи насправді готували для Гітлера "гарматне м'ясо" - таке необхідне йому для звершення його антилюдських намірів. 

Літературний диктант

Розгляньте підсумковий плакат до теми і розшифруйте, про що він розповідає. 

Тестування

1. Серед класиків слов’янської культури Г. Белль надає перевагу:

а) Л. Толстому;

б) Ф. Достоєвському ;

в) А. Чехову.

2. Назва оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» є початок:

а) епітафії ;

б) листа;

в) оповіді.

3. Як юнак, герой оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», упізнав свою гімназію:

а) за місцем її знаходженням;

б) за оформленням класів;

в) за написом на дошці ?

4. Що попросив поранений юнак з оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» після операції:

а) молока ;

б) води;

в) сигарету?

5. Важливою рисою головних героїв роману «Дім без господаря» є:

а) ніжність;

б) мужність;

в) здатність пам’ятати .

6. Головний герой роману «Більярд о пів на десяту» був:

а) юристом;

б) архітектором;

в) лікарем.

7. Дія роману «Більярд о пів на десяту» охоплює :

а) 1 день;

б) 1 місяць ;

в) 1 рік.

8. Символом руйників і їх жертв у романі «Більярд о пів на десяту» є образ:

а) лева;

б) вовка;

в) буйвола.

9. У романі «Більярд о пів на десяту» автор використовує прийом:

а) гротеску;

б) ретроспекції;

в) потоку свідомості.

10. Провідною темою творів Г. Белля є:

а) моральна тематика;

б) соціальна тематика;

в) тема засудження війни.

11. Скільки разів на дошці була написана фраза «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»:

а) вісім;

б) сім;

в) чотири?

12. З якого твору даний уривок: «І зненацька мені спало на думку, що коли я справді в своїй школі, то й моє ім’я стоятиме там, укарбоване в камінь, а в шкільному календарі проти мого прізвища буде написано: «Пішов зі школи на фронт і поліг за...»:

а) «Де ти був, Адаме?»;

б) «Дім без господаря»;

в) «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...».

13. Що символізує образ дому в романі «Дім без господаря»:

а) руйнування форм життя буржуазного класу;

б) родинний затишок;

в) «мій дім - моя фортеця»?

14. У романі «Де ти був, Адаме?» персонажі піддаються випробуванню на:

а) сміливість;

б) моральність;

в) інтелект.

1. Серед класиків слов’янської культури Г. Белль надає перевагу:

а) Л. Толстому;

б) Ф. Достоєвському *;

в) А. Чехову.

2. Назва оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» є початок:

а) епітафії *;

б) листа;

в) оповіді.

3. Як юнак, герой оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», упізнав свою гімназію:

а) за місцем її знаходженням;

б) за оформленням класів;

в) за написом на дошці *?

4. Що попросив поранений юнак з оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» після операції:

а) молока *;

б) води;

в) сигарету?

5. Важливою рисою головних героїв роману «Дім без господаря» є:

а) ніжність;

б) мужність;

в) здатність пам’ятати *.

6. Головний герой роману «Більярд о пів на десяту» був:

а) юристом;

б) архітектором*;

в) лікарем.

7. Дія роману «Більярд о пів на десяту» охоплює :

а) 1 день*;

б) 1 місяць ;

в) 1 рік.

8. Символом руйників і їх жертв у романі «Більярд о пів на десяту» є образ:

а) лева;

б) вовка;

в) буйвола*.

9. У романі «Більярд о пів на десяту» автор використовує прийом:

а) гротеску;

б) ретроспекції*;

в) потоку свідомості.

10. Провідною темою творів Г. Белля є:

а) моральна тематика;

б) соціальна тематика;

в) тема засудження війни *.

11. Скільки разів на дошці була написана фраза «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»:

а) вісім;

б) сім*;

в) чотири?

12. З якого твору даний уривок: «І зненацька мені спало на думку, що коли я справді в своїй школі, то й моє ім’я стоятиме там, укарбоване в камінь, а в шкільному календарі проти мого прізвища буде написано: «Пішов зі школи на фронт і поліг за...»:

а) «Де ти був, Адаме?»;

б) «Дім без господаря»;

в) «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»*.

13. Що символізує образ дому в романі «Дім без господаря»:

а) руйнування форм життя буржуазного класу*;

б) родинний затишок;

в) «мій дім - моя фортеця»?

14. У романі «Де ти був, Адаме?» персонажі піддаються випробуванню на:

а) сміливість;

б) моральність *;

в) інтелект.