Бертольд Брехт «Матінка Кураж та її діти»

Перегляньте відео

Опрацюйте с.158-164

Розгадайте кроссенс



Бертольд Брехт (1898—1956) німецький драматург, поет (2000 віршів) і прозаїк, кіносценарист, автор теоретичних праць, присвячених проблемам театру, режисер. До історії літератури Брехт увійшов як митець, що відкрив нову епоху в західній драматургії, засновник «епічного театру». Брехт відомий і як автор найкоротшого вірша про кохання.

Епічний театр Бертольда Брехта

Опрацюйте с.165-167, заповніть картку

Прикметні ознаки епічного театру Бертольта Брехта

- політична і суспільна злободенність порушених проблем;

- життєвість драматичного твору полягає у його головній думці, решта – лише засоби її донесення до глядача;

- поєднання в одному творі драматичних та епічних художніх засобів (діалогів, віршів, прозових фрагментів, пісень-зонгів, пов’язаних і не

пов’язаних з дією);

- звернення до розуму, а не до емоцій глядача;

- настанова критичного ставлення до усього, що відбувається на сцені;

- використання прийомів, які усувають співпереживання зображуваному;

- мінімальне використання декорацій, наявність незвичних сценічних ефектів;

- відкритий фінал, який пропонує глядачеві самостійно робити висновки

Одна з найкращих п’єс Бертольта Брехта «Матінка Кураж та її діти» (підзаголовок «Хроніка з часів Тридцятилітньої війни») створювалася у 1938—1939-х роках, коли драматург перебував в еміграції. За основу твору Брехт узяв повість відомого німецького письменника XVII століття, учасника Тридцятилітньої війни між католиками і протестантами (1618—1648 роки) Ганса Гріммельзгаузена «Життєпис пройдисвітки і бродяги Кураж» (1670 рік).

На запитання про те, що має показати глядачеві «Матінка Кураж...», Бертольт Брехт відповідав: «Що на війні велику комерцію ведуть не маленькі люди. Що війна, яка є тією самою комерцією, але іншими засобами, знищує людські чесноти навіть у добропорядних людей...» Ми спробуємо зрозуміти позицію драматурга й самостійно переконатись у його твердженні або спростувати його.

П’єсу було написано у Швеції восени 1939 р. — у дні, що безпосередньо передували розпаленню війни в Європі.

Літературним джерелом п’єси стала повість німецького письменника часів Тридцятирічної війни Ганса Якоба Крістоффеля фон Ґріммельсгаузена «Докладний і дивний життєпис страшенної ошуканки і бурлаки Кураж». Однак, запозичивши у Ґріммельсгаузена деякі мотиви (Тридцятирічну війну як історичне тло дії, образ маркітантки на ім’я Кураж тощо), Брехт написав цілком самостійну за сюжетом і проблематикою п’єсу.

Тридцятирічну війну (1618—1648) до середини XX ст. вважали найтрагічнішим періодом в історії Німеччини. Тому у переддень Другої світової війни вигнанець Брехт звернувся саме до неї, ніби передчуваючи, що нова війна буде значно страшнішою за ту, далеку...

Словникова робота.

Маркітанти (від італ. mercatante — торговець) — дрібні торговці продовольчими товарами і предметами солдатського вжитку, що супроводжували війська в походах, на ученнях, маневрах і т. ін.; досить часто, особливо у Франції, ними були жінки — маркітантки.

З’явилися ще в Давній Греції та Римі, найбільшого поширення набули в європейських феодальних арміях, коли було відсутнє централізоване постачання військ. Від XVIII ст. (у російській армії — з 1716 р.) права маркітантів регламентували спеціальні інструкції та статути; існували до початку ХХ ст.

Ілюстрації до п’єси Бертольда Брехта “Матінка Кураж і її діти” Євгенії Полосіної


П'єса Бертольда Брехта "Матінка Кураж та їїї діти"

с.168-170

1. Доведіть що це "епічна драма", які риси епічного теату ви побачили в п'єсі

2. Прем'єра

3. Визначте тему твору

4. Визначте ідею твору

5. Чи можна п'єсу розглядати як твір-попередження? Чому?

6. Чим актуальний твір в сучасному житті?

7. Створіть театральну афішу п'єси

1. в 2. б 3. а 4. б 5. б 6. б 7. а 8. а 9. в 10. б 11. а 12. в

Про кого йде мова

Система образів п'єси

Матінка Кураж

Головна героїня твору – Анна Фірлінг – маркітантка, дрібна торговка, яка супроводжувала армію, продаючи солдатам необхідний у походах товар. Вона одержала своє прізвисько Кура́ж (Хоробрість) за те, що, ризикуючи життям, під гарматним вогнем вивезла з міста Рига півсотні хлібин. Хліб уже почав цвісти, й Анні довелося вибирати – або ризикувати, або розоритися. Вона продає одяг, взуття, їжу солдатам, які на війні не надто вередують і гарно платять. Причому їй байдуже, за якою армією їздити –католицькою чи протестантською. Водночас головна героїня має свою філософію щодо війни – вона не хоче в неї «занадто» встрявати, лише настільки, щоб отримати зиск і не постраждати. Матінка Кураж упевнена, що ця філософія всезагальна і її поділяють усі учасники війни, просто дехто з них це приховує: «Великі пани кажуть, ніби вони ведуть війну лише заради страху Божого, тільки за добрі та гарні діла. А як придивишся ближче – і вони зовсім не такі йолопи, а воюють заради свого зиску»

Е́йліф

Ейліф – старший син матінки Кураж

Головна риса вдачі Ейліфа — хоробрість. Вона потрібна людині, щоб долати перешкоди, захищати власне життя і життя інших; боронити Вітчизну, відстоювати власну думку, знаходити вихід зі скрутного становища тощо. Однак, ми бачимо, що за умов війни сміливість набирає форми свавілля, перетворюється на жорстокість. Хоробрість героя на полі бою приносить йому нагороду, а псевдогероїзм у селянських дворах підписує смертний вирок.

Швейцеркас

Швейцеркас – молодший син матінки Кураж. За те, що Швейцеркас був чесним простаком, йому довірили на війні полкову касу

Поразка у ході бойових дій змусила його полк відступити. Юнак діє необачно, не прислухається до застережень матері та сестри, хоче вислужитися перед фельдфебелем, тривалий час обмірковує, що робити, тому потрапляє в полон. На жаль, йому не вдалося обернути ситуацію на власну користь, він уперто захищає касу, яку після його загибелі не знайдуть ані католики, ані протестанти, тому й жертва хлопця виглядає непотрібною і безглуздою.

За умов війни чесність може бути згубною для людини. Стає зрозумілим, що, окрім неї, необхідно мати ще якісь чесноти.

Катрін

Катрін — найпривабливіший образ із-поміж персонажів п’єси Б. Брехта.

Вона є втіленням доброти, але, напевно, не випадково дівчину змальовано німою Біль і розпач проглядаються у сценах, коли Катрін хоче застерегти Швейцеркаса від загибелі, не може змусити матір заплатити за життя хлопця потрібну суму, чує про загрозу для життя дітей, як вона пригортає чуже немовля, як реагує на звістки, що війна швидко не скінчиться...

Німота Катрін сприймається як алегорія безпорадної доброти. Дівчина не сидить, склавши руки, вона діє, але їй складно щось змінити довкола себе.

Складіть розповідь від імені матінки Кураж, використовуючи хмарину слів

Дайте відповіді на запитання:

♦ Чому п’єса «Матінка Кураж...» містить 12 епізодів?

♦ Чому кожному епізоду передує ремарка, у якій ідеться про головну подію наступної

сцени?

♦ Яку роль у п’єсі виконують зонґи (пісні)?

♦ Чи можемо сказати про наявність у п’єсі кульмінації? Поясніть відповідь.

♦ Порівняйте перший і останній епізоди п’єси. Про що свідчать результати такого

порівняння?

♦ Яке значення має «Пісня про велику капітуляцію», яку виконує матінка Кураж?

♦ Чи справді Б. Брехт мав слушність, стверджуючи, що сила раціо перевершує силу

почуття?

♦ Які риси «епічного театру» наявні в п’єсі «Матінка Кураж та її діти»?

♦ У чому полягає алегоричний сенс твору?

♦ Чому, працюючи над драмою-пересторогою, Б. Брехт звернувся до подій історичного минулого?

♦ Чому п’єса «Матінка Кураж...» містить 12 епізодів? (Число 12 неодмінно викликає біблійну алюзію щодо дванадцяти апостолів; це стосується не стільки раціонального, скільки чуттєвого боку, адже віра звернена якнайменше до раціонального.)

♦ Чому кожному епізоду передує ремарка, у якій ідеться про головну подію наступної сцени? (однією з ознак епічного театру у п'єсі є стисле викладення змісту на початку кожної картини)

♦ Яку роль у п’єсі виконують зонґи (пісні)? (коментують дію)

♦ Чи можемо сказати про наявність у п’єсі кульмінації? Поясніть відповідь.

♦ Порівняйте перший і останній епізоди п’єси. Про що свідчать результати такого порівняння?

♦ Яке значення має «Пісня про велику капітуляцію», яку виконує матінка Кураж? (Ця пісня — один з художніх прийомів «ефекту очуження». За задумом автора вона мала перервати на стислий час дію, щоб дати можливість глядачеві подумати і проаналізувати вчинки нещасної та злочинної торговки, роз’яснити причини її «великої капітуляції», показати, чому вона не знайшла в собі сили і волі сказати «ні» принципу «з вовками жити — по-вовчому вити». Її «велика капітуляція» полягала в наївній вірі, що за рахунок війни можна було непогано нажитися.)

♦ Чи справді Б. Брехт мав слушність, стверджуючи, що сила раціо перевершує силу почуття?

♦ Які риси «епічного театру» наявні в п’єсі «Матінка Кураж та її діти»? (Риси «епічного театру»: викладення змісту на початку кожної картини; запровадження зонґів, що коментують дію; широке використання розповіді (наприклад, третя картина — торг за життя Швейцеркаса); монтаж, тобто поєднання частин, епізодів без їхнього злиття, що спричиняє потік асоціацій у глядача; параболічність; «ефект очуження».)

♦ У чому полягає алегоричний сенс твору?

♦ Чому, працюючи над драмою-пересторогою, Б. Брехт звернувся до подій історичного минулого?

Проблемне питання.

- Чому моральні чесноти стають причиною загибелі дітей матінки Кураж?

Брехт показує, як війна не щадить нікого. Вона забирає дітей матінки Кураж, кожен з яких наділений певними чеснотами і фактично іде з життя через ці чесноти. Так, Ейліф гине з надмірної хоробрості, від нестримної жадоби до подвигів (певна річ, подвигів, як він їх розуміє). Швейцеркаса вбиває наївна чесність. А Катріндоброта. Та й сама матінка Кураж залишається невлаштована, бо й вона, незважаючи на всю свою спритність, весь свій цинізм, не дуже пасує до порядків і звичаїв цієї війни. Вона, скажімо, не може покинути Катрін і піти з кухарем. А от такі, як кухар, не пропадають саме тому, що здатні не зважати ні на кого і ні на що, крім самих себе.

Отже, Брехт немовби приводить нас до висновку про нелюдяність суспільства, у якому процвітають такі спритні циніки, як кухар. Водночас наголошує і на тому, що війна не щадить особистостей, наділених кращими чеснотами.