Ернст Теодор Амадей Гофман "Малюк Цахес"

Теорія літератури

Філософська казка – літературний твір, що містить морально-філософські роздуми над подіями суспільного життя, їх позитивну чи негативну оцінку.

  • Гофман репрезентує гротескно-фантастичну течію романтизму

  • Основні художні засоби фантастики, гротеску та іронії

  • Головна тема творчості - тема митця і мистецтва

  • Головна ідея - викриває світ насильства, несправедливості, духовної обмеженості, а також вади людини, її захоплення нікчемністю, яка претендує на безмежну владу

  • Протиставляє два світи: реально-побутовий та поетичний

  • Персонажі здатні жити у двох світах: реально-побутовому та уявно-фантастичному

  • Провідний конфлікт: зіткнення філістерів та ентузіастів

Філістер – самовдоволена і обмежена людина з вузьким, обивательським світоглядом.

Ентузіасти – люди творчих професій, здатні відчувати недосконалість звичайного світу.


"Феномен Цахеса" - критика соціального абсурду та відсутність бачення людьми справжньої суті речей у суспільстві.

Фанфік - це різновид творчості прихильників будь-якого твору, розповідь, в якому задіяні сюжет, герої або якісь інші деталі існуючого твору. Зазвичай фанфіки пишуться фанатами для інших фанатів і викладаються на спеціальні сайти і форуми.

Комунікативно-ситуативні вправи

Ескіз фанфіка на казку Гофмана «Крихітка Цахес»

Вправа 1

У філософській казці Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес” фея Рожа Бельверде подарувала на весіллі нареченій Кандиді магічне намисто, і відколи вона почала його носити, то вже не дратувалася через дрібниці. А що на місці феї подарували б дівчині ви і чому?

Вправа 2

Уявіть собі, що чарівна фея Рожабельверде пообіцяла виконати одне ваше бажання. Яким би воно було?

Вправа 3

Уявіть, що вам доручили написати передмову до нового видання казки Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес”. Що б ви написали?

Вправа 4.

Чи можна осучаснити образи повісті-казки? Про кого з сучасних відомих діячів ви найперше написали б?


Алгоритм написання фанфіка


1. Тема: Політика

За обсягом: 1сторінка

Аудиторія: масова література (поширити для «можуть бачити всі)

Зміст: Карлики завжди геніальні


2. Тема: Загальнолюдські цінності.

За обсягом: 1,5 ст.

Аудиторія: друзі.

Зміст: Добро перемагає зло.


Інтерактивна вправа - знайди пару

Життєвий та творчи шлях Е.Гофмана.

«Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»

І варіант

1. У якому місті народився Т.Гофман ? (Кенігзберг)

2. Своє третє ім’я – Амадей – він прибрав собі на честь… . (Моцарта)

3. Перша збірка новел і повістей. («Фантазії в манері Калло»)

4. У якому році було написано книгу «Малюк Цахес на прізвисько Цинобер» ?

5. Ким було запроваджено «освіту»? (Пафнутієм Великим)

6. Скільки волосинок подарувала фея Циноберу ? (Три)

7. Яким орденом нагородили Цинобера ? (Зелено – плямистого Тигра)

8. У чому полягала діяльність «освіти» ?

9. Як звали кохану Балтазара ? (Кандіда)

10. Що таке іронія ? (2 бали) (Це засіб гумору і сатири, що виражає приховано – глузливе, зневажливо – осудливе ставлення до людини чи явища).

ІІ варіант

1. Ким був батько Т.Гофмана ? (Чиновник)

2. Де і в якому місті письменник створює свою першу оперу ? (Варшава)

3. Через що помер Т.Гофман ? (Параліч)

4. Де відбуваються події у творі ? (Керенес, князівство)

5. Що означає прізвисько Цахеса ? (Кіновар – мінерал червоного кольору)

6. Охарактеризуйте образ Цахеса.

7. Скільки діамантових ґудзиків одержав Цинобер ?

8. Хто такий Моша Терпін ? (Професор )

9. Як звали добру фею ? (Рожа Гожа)

10. Що таке пародія ? (2 бали) ( Це комічне наслідування художнього стилю якогось твору).

Літературний диктант

1. У якому році вийшов твір Гофмана «Крихітка Цахес…» (1819).

2. Ім’я карлика-потвори (Цахес) .

4. Друг Балтазара (Фабіан).

5. Ім’я князя, який запровадив «освіту» (Пафнутій).

6. Кохана Балтазара (Кандіда).

7. Ім’я феї, яка змінила долю Цахеса (Рожа-Гожа).

8. Ім’я поета, що викрив Цахеса (Балтазар).

9. Назва князівства, у якому відбувалися описані події (Керепес).

10. Ім’я мага, який розкрив таємницю Цахеса (Проспер).

11. - Якою силою володів Цахес? (Три золоті волосинки на його голові мали чудодійну силу: йому приписувалося все надзвичайне і талановите, що робили інші).

12. Як загинув Цахес? (Після того як було викрито Ціннобера, він знову постав карликом для всіх. Але все ще намагався поводитися, як міністр. Та, рятуючись від розлютованого натовпу обдурених людей, він упав у нічну вазу догори ногами й так загинув. Жаліючи його, фея після смерті повернула йому пристойний вигляд. Тепер він нікому не міг завдати лиха.)


Е.Т.А. Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»

Хто кому сказав слова?

1. «— Добрий вечір, пані …, як ся маєте? Ви занадто вже важкий короб набрали, ледве несете, ідіть сюди, відпочиньте трохи на лаві біля моєї хати. Служниця дасть вам напитися свіжої води.» (Священик сказав Лізі)


2. «— …, ти що, знов хочеш блукати в лісі на самоті, наче меланхолійний філістер, поки браві студенти хоробро вправлятимуться в шляхетному мистецтві фехтування? Благаю тебе, …, кинь нарешті свою дурну, негарну звичку, будь знову жвавим і веселим, як колись! Ходімо трохи пофехтуємо, а потім, як схочеш прогулятися, то й я піду з тобою.» (Фабіан Бальтазару)


3. «— Не питай мене,— відповів …,— не питай мене про це, милий друже! Якась невідома сила тягне мене кожного ранку до Терпінового дому. Я наперед відчуваю свою муку, а проте не можу опертися. Якась темна сила пориває мене туди!» (Бальтазар Фабіану)


4. «— Чорт вам найласкавіший мосьє, а не я! — люто крикнув …, обтрушуючи пісок з одягу.— Я студіозус, і коли й ви також, то ви образили мене, сміючись мені у вічі! Тому завтра в Керепесі мусите зі мною битися!» (Цахес Фабіану)


5. «— Авжеж,— вів далі …,— авжеж, його вірш був чудовий і заслуговував, по-моєму, на Кандідин поцілунок. І взагалі, здається, в цьому дивному малюкові є щось таке, що вартніше за струнку постать. Та й коли взяти саму фігуру, то вона мені здається тепер не такою огидною, як спочатку.» (Фабіан Бальтазару)


6. «— Я грав,— мовив …,— найважчий концерт Віотті. Це моя гордість, моя радість. Ви чули, як я граю його, і завжди ним захоплювалися. Вчора я був, можна сказати, в найкращому гуморі… anima, кажу вам, веселий, радісний… spirio alato, кажу вам. Жодний скрипаль у цілому світі, навіть сам Віотті, не зміг би краще заграти. Коли я скінчив, знялися оплески, бурхливі, несамовиті,— справжній фурор, кажу вам, як і слід було чекати. Я скрипку під пахву і виходжу, щоб красненько подякувати. І що ж я бачу, що я чую? Всі, не звертаючи на мене ніякісінької уваги, з'юрмились в одному кутку зали й репетують, як навіжені: "Браво, бравіссімо, божественний Цинобере! Яка гра, яка поза, яка сила, яка досконалість!" (Сбіока Бальтазару)


7. «— З вашої розповіді, …, видно, що малий Цинобер, напевне, оточений якимись таємницями. Але ж треба найперше знати ворога, з яким доведеться боротись, знати причину тих чарів, що їх треба знищити. Можливо, малий Цинобер не хто інший, як домовик-коренячок. Зараз побачимо.» (Проспер Альпанус Бальтазару)


8. «…— тебе так далеко завели шалені ревнощі, що ти порушив хатнє право, вдерся в дім Моша Терпіна, напав на Цинобера коло його нареченої і мало не до смерті налупцював потворного малюка!» (Пульхер Бальтазару)


9. «— Ви, люба панно,— відповів на це доктор,— ви піддалися своїй природженій доброті і гайнуєте свій хист на нікчему. Цинобер є й буде, незважаючи на вашу ласкаву допомогу, малим потворним негідником, який тепер, коли розбився ваш золотий гребінець, відданий цілком у мої руки.» (Проспер Альпанус феї Рожабельверде)


10. «— Стривай, любий друже …, не лай так мого любого, дорогого дядька, що подарував мені маєток. Він і тобі не бажає зла, хоч, треба таки визнати, і досить жорстоко покарав тебе за твої кпини. Але я прийшов до тебе з допомогою! Він посилає тобі оцю табакерку, що покладе край твоїм стражданням.» (Бальтазар Фабіану)


11. «— То я вже,— мовила жінка, і сльози так і потекли в неї по обличчю,— то я вже й не можу взяти свого бідного малюка у фартух і віднести додому? У нашого священика є так багато чудових опудал із птахів та білок, то, може, він напхає мені й мого малюка Цахеса. Я б його поставила на шафу, щоб він там стояв у червоному сюртуці, з широкою стрічкою та великою зіркою на грудях на вічний спомин.» (Ліза феї Рожабельверде)


12. «— Ого! — скрикнув ….— Ого! Киньте краще ці балачки, …! Лікуйте моє тіло і дайте спокій моєму духові, бо він мені ще ніколи не завдавав клопоту. А взагалі, …, ви химерний чоловік, і коли б я не стояв отут, над трупом свого міністра, і не був такий зворушений, то я б знав, що зробити! Тепер, камергери, проллємо ще кілька сліз над катафалком небіжчика й підемо до столу.» (князь Барсануф лейб-медикові)


Літературний диктант „так” чи „ні”

1.Центром уваги романтиків стають почуття та внутрішній світ людини. (Так).

2.Романтизм як літературний напрям виник на межі XVI-XVII століть.(Так).

3.Е.Т.А. Гофман – автор відомого твору „Крихітка Цахес” (Так).

4.Гофман змінив одне зі своїх імен на Амадей на знак захоплення творчістю Чайковського. (Ні).

5. „Крихітка Цахес” – це філософська казка. (Так).

6. У творі „Крихітка Цахес” дія розгортається у двох планах – реальному та фантастичному. (Так).

7. Герої Гофмана поділяються на філістерів та ентузіастів. (Так).

8. Матір Цахеса звали пані Ганна. ( Ні).

9. Мати Цахеса продавала картоплю князеві Барсануфу. (Ні).

10. Останньою кар’єрною сходинкою Цахеса була посада міністра.(Так)

11. Крім літератури Гофман був відданий ще одному видові мистецтва – музиці.(Так).