Рембо обстоював свою індивідуальність і свободу в поезії, демонстрував незалежність від будь-яких «правил»: не дотримувався пунктуації, відмовлявся від рими, уживав асонанси й укорочені рядки, доповнював описом кольорів властивий віршуванню звукопис, створював образи-символи — туманні, багатозначні й не завжди зрозумілі.
Літературний диктант за творчістю Артюра Рембо
"Рембо Артюр (1854—1891) — французький поет межі XIX — XX ст., один з найяскравіших представників символізму"
А.Рембо народився в …
Роки, проведені в коледжі були для нього…
Навчався Рембо…
Ще підлітком, що ніколи не бачив моря, він написав…
Вперше до Парижу він вирушає у…
Зашифровано, інакомовно у книзі ……, поет відтворює тогочасну Францію.
Незважаючи на поетичну геніальність, А.Рембо інколи справляв враження…
Фатальною у його житті була зустріч з…
Поставивши собі за мету збагатитися, він подорожує…
«Життя моє скінчилось, я став обрубком!», - так сказав А.Рембо, коли….
Теорія символістичного звукопису викладена поетом у сонеті…
Творчий шлях А.Рембо тривав усього…
1.А.Рембо народився в …(1954р., м. Шарлевіль.)
2.Роки, проведені в коледжі були для нього…(духовним і фізичним ростом)
3.Навчався Рембо…(з легкістю, отримував почесті, премії та грамоти)
4.Ще підлітком, що ніколи не бачив моря, він написав…(«П`яний корабель», 1871р)
5.Вперше до Парижу він вирушає у…(1871р.)
6.Зашифровано, інакомовно у книзі ……, поет відтворює тогочасну Францію. («Осяяння»)
7.Незважаючи на поетичну геніальність, А.Рембо інколи справляв враження…(божевільного, злого, дратівливого).
8.Фатальною у його житті була зустріч з…(Полем Верленом).
9.Поставивши собі за мету збагатитися, він подорожує…(Кіпр, Сомалі, Порти Червоного моря)
10. «Життя моє скінчилось, я став обрубком!», - так сказав А.Рембо, коли….(йому ампутували ногу Із-за пухлини)
11.Теорія символістичного звукопису викладена поетом у сонеті… («Голосівки»)
12. Творчий шлях А.Рембо тривав усього…( чотири роки і за цей короткий час він створив декілька десятків поезій та дві збірки віршів у прозі)
У сонеті «Голосівки» Артюр Рембо пропонує новий принцип формування образу, який будується на зорових враженнях, вільній асоціації між звуком і кольором. Сонет побудовано як низку довільних асоціацій ліричного героя між голосними звуками й зоровими образами. Кольорово-звукові асоціації співвідносяться між собою за принципом контрасту: чорний — білий (смерть — життя), червоний — зелений (пристрасть — мудрий спокій).
Проте поет у всьому бачить зв’язок, одне віддзеркалює й підкреслює друге: потворне — прекрасне, швидкоплинне — випадкове.
Як і більшість віршів Рембо, «Голосівки» мають безліч трактувань. Наприклад, одне з них пропонує розглядати вірш як символічну картину людського буття: від темряви (чорний колір А) до світла (білий колір Е), через бурхливі пристрасті (червоний колір І) до мудрості (зелений колір У) і пізнання таємниці Всесвіту (синій колір О).
А дехто вважав, що поет просто описав свою різнокольорову дитячу абетку.
Голосівки
А чорне, біле Е, червоне І, зелене У,
синє О, — про вас я нині б розповів:
А — чорний мух корсет, довкола смітників
Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;
Е — шатра в білій млі, списи льодовиків,
Ранкових випарів тремтіння незбагненне;
І — пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене,
Сп’яніле каяття або нестримний гнів;
У — жмури на морях божественно-глибокі,
І спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій —
Печать присвячених алхімії ночей;
О — неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,
Мовчання Янголів, Світів безмовний простір,
Омега, блиск його фіалкових Очей.
Переклад Григорія Кочура
1. Доведіть, що вірш Рембо «Голосівки» — сонет.
2. Дослідіть, чим сонет Рембо відрізняється від усіх інших творів подібного жанру.
3. Розкрийте, у чому полягає новизна твору.
4. Простежте за плином асоціацій ліричного героя. У чому їхня особливість?
5. Поясніть, як у сонеті «Голосівки» поєднано риси імпресіонізму й символізму.
6. Поміркуйте, чому Артюра Рембо вважають символом поетичного авангарду.
7. Запропонуйте власну ілюстрацію до сонету «Голосівки».
Моя циганерія
Руками по кишенях обмацуючи діри
І ліктями світивши, я фертиком ішов,
Бо з неба сяла Муза! Її я ленник вірний,
Ото собі розкішну вигадував любов!
Штани нінащо стерті? Та по коліно море!
Адже котигорошку лиш рими в голові.
Як зозулясті кури, сокочуть в небі зорі,
А під Чумацьким Возом — бенкети дарові.
Розсівшись при дорозі, ті гомони лелію,
Роса на мене впала, а я собі хмелію,
Бо вересневий вечір— немов вино густе.
І все капарю вірші, згорнувшись у калачик.
Мов струни ліри — тіні (їх копаю, як м’ячик).
Штиблети каші просять? Овва, і це пусте!
Переклад Василя Стуса
Моя богема
В кишені руки вклав, ішов собі бульваром,
Одягнений в самий лиш спогад про пальто,
Та вірний був тобі, о Музо, як ніхто,
I повний — о-ля-ля! палким кохання жаром!
Хлопчак замріяний, я рими добирав,
А з дірки у штанах світило голе тіло,
I небо зоряне тихенько шелестіло —
Ген на Ведмедиці у корчмі я бував.
В осінні вечори сидів я край дороги,
Прислухавшись до зір, і крапельки вологи
На чолі відчував, немов хмільне пиття;
Між тіней-привидів складав я вірші щирі,
Коліном в груди вперсь і грав, немов на лірі,
На гумі, видертій з розбитого взуття.
Переклад Юрія Покальчука
Фертиком іти — мати хвацький, франтуватий вигляд.
Ленник — васал, підданий.
Капарити — писати потай.
Копати — бити ногою.
Ван Гог. Зоряна ніч. 1889 р.
Ліричний герой вірша — поет. Він вільний мандрівник, його не бентежать голод і холод, бо в нього є найвище щастя для поета — творити, злившись із прекрасною природою.
У перекладі Василя Стуса ліричний герой Рембо — «типовий представник» паризької богеми — більше нагадує українського бурсака. Стус свідомо орієнтується на українську національну традицію. Водночас переклад Стуса передає головне в поезії Рембо: поєднання класичної форми сонета зі зниженою лексикою та образу вірного служителя Музи («ленника») — з лахміттям волоцюги, для якого має значення тільки свобода й поетичне натхнення.
Загальний тон «Моєї циганерії» доволі оптимістичний, на відміну від інших поезій Рембо, де протистояння ліричного героя з дійсністю набуває драматичного, а подекуди й трагічного характеру.
1. Поясніть, як ви зрозуміли зміст сонета.
2. Який його настрій?
3. Простежте, як змальовані в сонеті картини природи.
4. Наведіть приклади художніх засобів, які застосовує поет.
5. Поміркуйте, що об’єднує ліричного героя твору «Моя циганерія» з його автором.
6. Порівняйте переклади Василя Стуса та Юрія Покальчука. Що їх об’єднує й чим вони різняться?
7. Запропонуйте музичний супровід до сонета «Моя циганерія».
8. Розгляньте картину художника-постімпресіоніста Ван Гога «Зоряна ніч». Що спільного в зображеному на картині із сонетом Рембо?
1. Роки життя Артюра Рембо:
б) 1819-1892;
в)1854-1891;
г) 1821-1867;
д) 1842-1898.
2. Твори Артюра Рембо:
а) «Вечорова гармонія», «Альбатрос», «Відповідності»;
б) «Міст Мірабо», «Зарізана голубка і водограй, «Лорелея»;
в) «Лебідь», «Лазур», «Невдача»;
г) «Забуті арієти», «Так тихо серце плаче…», «Поетичне мистецтво»;
д) «П’яний корабель», «Відчуття», «Голосівки».
3. Артюр Рембо був представником літературно-мистецької течії:
а) символізму;
б) імажизму;
в) дадаїзму;
г) футуризму;
д) сюрреалізму.
4. Артюра Рембо вважають творцем європейського:
а) верлібру;
б) сонета;
в) дольника;
г) акровірша;
д) ронделя.
5. Єдина надрукована за життя збірка Артюра Рембо мала назву:
а) «Осяяння»;
б) «Сезон у пеклі»;
в) «П’яний корабель»;
г) «Відчуття»;
д) «Сатурнічні поезії».
6. «Ангелом і демоном» назвав Артюра Рембо:
а) Шарль Бодлер;
б) Поль Верлен;
в) Максим Рильський;
г) Іван Франко;
д) Стефан Малларме.
7. Свій шедевр «П’яний корабель» Артюр Рембо створив у віці:
а) тридцять сім років;
б) сім років;
в) п’ятнадцять років;
г) двадцять років;
д) тридцять років.
8. Гімн творчій уяві, свободі митця є ідеєю поезії Артюра Рембо:
а) «Відчуття»;
б) «Голосівки»;
в) «Моя циганерія»;
г) «П’яний корабель»;
д) «Паризька оргія».
9. З якого вірша Артюра Рембо взято поданий уривок?
В настої зорянім, в Морській Поемі милій
Я плавав і ковтав зелену синь тоді,
Як мрець замислений вигулькує з-під хвилі,
Неначе тьмяний знак занурення в воді… (Пер. В. Ткаченка)
а) «П’яний корабель»;
б) «Голосівки»;
в) «Відчуття»;
г) «Моя циганерія»;
д) «Новорічні подарунки сиріт».
10. Вірш Артюра Рембо «Голосівки» є:
а) верлібром;
б) сонетом;
в) білим віршем;
г) ронделем;
д) дольником.
11. Подані поетичні рядки:
Доволі плакав я! Жорстокі всі світання,
Гіркі усі сонця й пекельний молодик;
Заціпило мені від лютого кохання.
Нехай тріщить мій кіль! Поринути в потік! (Пер. В. Ткаченка) взято з поезії Артюра Рембо
а) «Паризька оргія»;
б) «Голосівки»;
в) «Відчуття»;
г) «Моя циганерія»;
д) «П’яний корабель».
12. Волю, свободу, життєві шторми у поезії Артюра Рембо «П’яний корабель» символізують:
а) розлите вино і море;
б) мости;
в) чайки;
г) кораблі;
д) лагуни.
Відповіді:
1-в, 2-д, 3-а, 4-а, 5-б, 6-б, 7-в, 8-г, 9-а, 10-б, 11-д, 12-а
1. Як звали французького «пізнього романтика», що став передвісником модернізму?
2. Яка поетична збірка Шарля Бодлера стала головною в його житті?
3. Назвіть один із найпоширеніших модерністських на прямків у літературі останньої третини ХІХ-ХХ століть.
4. Що символісти використовували у своїх творах для відображення життя, змалювання почуттів?
5. Що означає слово "декаданс"?
6. Які течії, напрямки, на думку поетів-символістів, "віджили" своє?
7. Якими почуттями пронизана, сповнена творчість поетів-символістів?
8. Що означає слово "імпресія"? У чому бачили своє головне завдання представники течії імпресіонізму?
9. Хто з французьких поетів-символістів в одному із сонетів своєї першої збірки пророчо написав: "...моя душа на родилася для жахливих катастроф"?
10. У якому вірші Поль Верлен дає поради поетам і формулює призначення поезії
11. У яких рядках вірша "Поетичне мистецтво" звучить його головна думка?
12. Яким є загальний настрій вірша Поля Верлена "Поетичне мистецтво"?
13. У якому відомому вірші Поля Верлена воєдино зливають ся осінній пейзаж і пейзаж (настрій) душі?
14. Як називається у поезії багаторазове повторення однакових голосних звуків?
15. Які новації запровадив Поль Верлен у структуру, побудову поезії?
16. Чий творчий шлях Стефан Малларме визначив як "без прецедентну природу в історії мистецтва"?
17. Який символічний зміст несе у собі образ п'яного корабля в однойменному вірші Артюра Рембо?
18. У якій поезії Артюр Рембо "розкладає" слова на фарби та звуки і висуває метод "галюцинації слів"?
1. Як звали французького «пізнього романтика», що став передвісником модернізму? (Шарль Бодлер)
2. Яка поетична збірка Шарля Бодлера стала головною в його житті? ("Квіти зла".)
3. Назвіть один із найпоширеніших модерністських на прямків у літературі останньої третини ХІХ-ХХ століть. ( Символізм.)
4. Що символісти використовували у своїх творах для відображення життя, змалювання почуттів?(Символ, натяк.)
5. Що означає слово "декаданс"? (Занепад.)
6. Які течії, напрямки, на думку поетів-символістів, "віджили" своє? (Реалізм, натуралізм.)
7. Якими почуттями пронизана, сповнена творчість поетів-символістів? (Тугою, сумом, зневірою.)
8. Що означає слово "імпресія"? У чому бачили своє головне завдання представники течії імпресіонізму? (Враження. Відтворення особистих миттєвих вражень.)
9. Хто з французьких поетів-символістів в одному із сонетів своєї першої збірки пророчо написав: "...моя душа на родилася для жахливих катастроф"? (П. Верлен)
10. У якому вірші Поль Верлен дає поради поетам і формулює призначення поезії ("Поетичне мистецтво".)
11. У яких рядках вірша "Поетичне мистецтво" звучить його головна думка? ("Найперше - музика у слові".)
12. Яким є загальний настрій вірша Поля Верлена "Поетичне мистецтво"? (Напівжартівливим, іронічним.)
13. У якому відомому вірші Поля Верлена воєдино зливають ся осінній пейзаж і пейзаж (настрій) душі? (В «Осінній пісні».)
14. Як називається у поезії багаторазове повторення однакових голосних звуків? (Асонанс.)
15. Які новації запровадив Поль Верлен у структуру, побудову поезії? (Алітерацію, асонансні рими.)
16. Чий творчий шлях Стефан Малларме визначив як "без прецедентну природу в історії мистецтва"? (Артюра Рембо.)
17. Який символічний зміст несе у собі образ п'яного корабля в однойменному вірші Артюра Рембо? (Символ людини, що втратила орієнтири, заблукала у вирі життя.)
18. У якій поезії Артюр Рембо "розкладає" слова на фарби та звуки і висуває метод "галюцинації слів"? ("Голосівки".)