Артюр Рембо «Голосівки», «Моя циганерія»

Рембо обстоював свою індивідуальність і свободу в поезії, демонстрував незалежність від будь-яких «правил»: не дотримувався пунктуації, відмовлявся від рими, уживав асонанси й укорочені рядки, доповнював описом кольорів властивий віршуванню звукопис, створював образи-символи — туманні, багатозначні й не завжди зрозумілі.

Літературний диктант за творчістю Артюра Рембо

"Рембо Артюр (1854—1891) — французький поет межі XIX — XX ст., один з найяскравіших представників символізму"

  1. А.Рембо народився в …

  2. Роки, проведені в коледжі були для нього…

  3. Навчався Рембо…

  4. Ще підлітком, що ніколи не бачив моря, він написав…

  5. Вперше до Парижу він вирушає у…

  6. Зашифровано, інакомовно у книзі ……, поет відтворює тогочасну Францію.

  7. Незважаючи на поетичну геніальність, А.Рембо інколи справляв враження…

  8. Фатальною у його житті була зустріч з…

  9. Поставивши собі за мету збагатитися, він подорожує…

  10. «Життя моє скінчилось, я став обрубком!», - так сказав А.Рембо, коли….

  11. Теорія символістичного звукопису викладена поетом у сонеті…

  12. Творчий шлях А.Рембо тривав усього…

1.А.Рембо народився в …(1954р., м. Шарлевіль.)

2.Роки, проведені в коледжі були для нього…(духовним і фізичним ростом)

3.Навчався Рембо…(з легкістю, отримував почесті, премії та грамоти)

4.Ще підлітком, що ніколи не бачив моря, він написав…(«П`яний корабель», 1871р)

5.Вперше до Парижу він вирушає у…(1871р.)

6.Зашифровано, інакомовно у книзі ……, поет відтворює тогочасну Францію. («Осяяння»)

7.Незважаючи на поетичну геніальність, А.Рембо інколи справляв враження…(божевільного, злого, дратівливого).

8.Фатальною у його житті була зустріч з…(Полем Верленом).

9.Поставивши собі за мету збагатитися, він подорожує…(Кіпр, Сомалі, Порти Червоного моря)

10. «Життя моє скінчилось, я став обрубком!», - так сказав А.Рембо, коли….(йому ампутували ногу Із-за пухлини)

11.Теорія символістичного звукопису викладена поетом у сонеті… («Голосівки»)

12. Творчий шлях А.Рембо тривав усього…( чотири роки і за цей короткий час він створив декілька десятків поезій та дві збірки віршів у прозі)

У сонеті «Голосівки» Артюр Рембо пропонує новий принцип формування образу, який будується на зорових враженнях, вільній асоціації між звуком і кольором. Сонет побудовано як низку довільних асоціацій ліричного героя між голосними звуками й зоровими образами. Кольорово-звукові асоціації співвідносяться між собою за принципом контрасту: чорний — білий (смерть — життя), червоний — зелений (пристрасть — мудрий спокій).

Проте поет у всьому бачить зв’язок, одне віддзеркалює й підкреслює друге: потворне — прекрасне, швидкоплинне — випадкове.

Як і більшість віршів Рембо, «Голосівки» мають безліч трактувань. Наприклад, одне з них пропонує розглядати вірш як символічну картину людського буття: від темряви (чорний колір А) до світла (білий колір Е), через бурхливі пристрасті (червоний колір І) до мудрості (зелений колір У) і пізнання таємниці Всесвіту (синій колір О).

А дехто вважав, що поет просто описав свою різнокольорову дитячу абетку.

Голосівки

А чорне, біле Е, червоне І, зелене У,

синє О, — про вас я нині б розповів:

А — чорний мух корсет, довкола смітників

Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;

Е — шатра в білій млі, списи льодовиків,

Ранкових випарів тремтіння незбагненне;

І — пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене,

Сп’яніле каяття або нестримний гнів;

У — жмури на морях божественно-глибокі,

І спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій —

Печать присвячених алхімії ночей;

О — неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,

Мовчання Янголів, Світів безмовний простір,

Омега, блиск його фіалкових Очей.

Переклад Григорія Кочура


1. Доведіть, що вірш Рембо «Голосівки» — сонет.

2. Дослідіть, чим сонет Рембо відрізняється від усіх інших творів подібного жанру.

3. Розкрийте, у чому полягає новизна твору.

4. Простежте за плином асоціацій ліричного героя. У чому їхня особливість?

5. Поясніть, як у сонеті «Голосівки» поєднано риси імпресіонізму й символізму.

6. Поміркуйте, чому Артюра Рембо вважають символом поетичного авангарду.

7. Запропонуйте власну ілюстрацію до сонету «Голосівки».

Моя циганерія

Руками по кишенях обмацуючи діри

І ліктями світивши, я фертиком ішов,

Бо з неба сяла Муза! Її я ленник вірний,

Ото собі розкішну вигадував любов!

Штани нінащо стерті? Та по коліно море!

Адже котигорошку лиш рими в голові.

Як зозулясті кури, сокочуть в небі зорі,

А під Чумацьким Возом — бенкети дарові.

Розсівшись при дорозі, ті гомони лелію,

Роса на мене впала, а я собі хмелію,

Бо вересневий вечір— немов вино густе.

І все капарю вірші, згорнувшись у калачик.

Мов струни ліри — тіні (їх копаю, як м’ячик).

Штиблети каші просять? Овва, і це пусте!

Переклад Василя Стуса

Моя богема

В кишені руки вклав, ішов собі бульваром,

Одягнений в самий лиш спогад про пальто,

Та вірний був тобі, о Музо, як ніхто,

I повний — о-ля-ля! палким кохання жаром!

Хлопчак замріяний, я рими добирав,

А з дірки у штанах світило голе тіло,

I небо зоряне тихенько шелестіло —

Ген на Ведмедиці у корчмі я бував.

В осінні вечори сидів я край дороги,

Прислухавшись до зір, і крапельки вологи

На чолі відчував, немов хмільне пиття;

Між тіней-привидів складав я вірші щирі,

Коліном в груди вперсь і грав, немов на лірі,

На гумі, видертій з розбитого взуття.

Переклад Юрія Покальчука


Фертиком іти — мати хвацький, франтуватий вигляд.

Ленник — васал, підданий.

Капарити — писати потай.

Копати — бити ногою.

Ван Гог. Зоряна ніч. 1889 р.

Ліричний герой вірша — поет. Він вільний мандрівник, його не бентежать голод і холод, бо в нього є найвище щастя для поета — творити, злившись із прекрасною природою.

У перекладі Василя Стуса ліричний герой Рембо — «типовий представник» паризької богеми — більше нагадує українського бурсака. Стус свідомо орієнтується на українську національну традицію. Водночас переклад Стуса передає головне в поезії Рембо: поєднання класичної форми сонета зі зниженою лексикою та образу вірного служителя Музи («ленника») — з лахміттям волоцюги, для якого має значення тільки свобода й поетичне натхнення.

Загальний тон «Моєї циганерії» доволі оптимістичний, на відміну від інших поезій Рембо, де протистояння ліричного героя з дійсністю набуває драматичного, а подекуди й трагічного характеру.

1. Поясніть, як ви зрозуміли зміст сонета.

2. Який його настрій?

3. Простежте, як змальовані в сонеті картини природи.

4. Наведіть приклади художніх засобів, які застосовує поет.

5. Поміркуйте, що об’єднує ліричного героя твору «Моя циганерія» з його автором.

6. Порівняйте переклади Василя Стуса та Юрія Покальчука. Що їх об’єднує й чим вони різняться?

7. Запропонуйте музичний супровід до сонета «Моя циганерія».

8. Розгляньте картину художника-постімпресіоніста Ван Гога «Зоряна ніч». Що спільного в зображеному на картині із сонетом Рембо?

Артюр Рембо. Життя і творчість.

Тестові запитання


1. Роки життя Артюра Рембо:

б) 1819-1892;

в)1854-1891;

г) 1821-1867;

д) 1842-1898.


2. Твори Артюра Рембо:

а) «Вечорова гармонія», «Альбатрос», «Відповідності»;

б) «Міст Мірабо», «Зарізана голубка і водограй, «Лорелея»;

в) «Лебідь», «Лазур», «Невдача»;

г) «Забуті арієти», «Так тихо серце плаче…», «Поетичне мистецтво»;

д) «П’яний корабель», «Відчуття», «Голосівки».


3. Артюр Рембо був представником літературно-мистецької течії:

а) символізму;

б) імажизму;

в) дадаїзму;

г) футуризму;

д) сюрреалізму.

4. Артюра Рембо вважають творцем європейського:

а) верлібру;

б) сонета;

в) дольника;

г) акровірша;

д) ронделя.


5. Єдина надрукована за життя збірка Артюра Рембо мала назву:

а) «Осяяння»;

б) «Сезон у пеклі»;

в) «П’яний корабель»;

г) «Відчуття»;

д) «Сатурнічні поезії».


6. «Ангелом і демоном» назвав Артюра Рембо:

а) Шарль Бодлер;

б) Поль Верлен;

в) Максим Рильський;

г) Іван Франко;

д) Стефан Малларме.


7. Свій шедевр «П’яний корабель» Артюр Рембо створив у віці:

а) тридцять сім років;

б) сім років;

в) п’ятнадцять років;

г) двадцять років;

д) тридцять років.


8. Гімн творчій уяві, свободі митця є ідеєю поезії Артюра Рембо:

а) «Відчуття»;

б) «Голосівки»;

в) «Моя циганерія»;

г) «П’яний корабель»;

д) «Паризька оргія».


9. З якого вірша Артюра Рембо взято поданий уривок?

В настої зорянім, в Морській Поемі милій

Я плавав і ковтав зелену синь тоді,

Як мрець замислений вигулькує з-під хвилі,

Неначе тьмяний знак занурення в воді… (Пер. В. Ткаченка)

а) «П’яний корабель»;

б) «Голосівки»;

в) «Відчуття»;

г) «Моя циганерія»;

д) «Новорічні подарунки сиріт».


10. Вірш Артюра Рембо «Голосівки» є:

а) верлібром;

б) сонетом;

в) білим віршем;

г) ронделем;

д) дольником.

11. Подані поетичні рядки:

Доволі плакав я! Жорстокі всі світання,

Гіркі усі сонця й пекельний молодик;

Заціпило мені від лютого кохання.

Нехай тріщить мій кіль! Поринути в потік! (Пер. В. Ткаченка) взято з поезії Артюра Рембо

а) «Паризька оргія»;

б) «Голосівки»;

в) «Відчуття»;

г) «Моя циганерія»;

д) «П’яний корабель».


12. Волю, свободу, життєві шторми у поезії Артюра Рембо «П’яний корабель» символізують:

а) розлите вино і море;

б) мости;

в) чайки;

г) кораблі;

д) лагуни.

Відповіді:

1-в, 2-д, 3-а, 4-а, 5-б, 6-б, 7-в, 8-г, 9-а, 10-б, 11-д, 12-а

Шарль Бодлер. Поль Верлен. Артюр Рембо.

Літературний диктант

1. Як звали французького «пізнього романтика», що став передвісником модернізму?

2. Яка поетична збірка Шарля Бодлера стала головною в його житті?

3. Назвіть один із найпоширеніших модерністських на прямків у літературі останньої третини ХІХ-ХХ століть.

4. Що символісти використовували у своїх творах для відображення життя, змалювання почуттів?

5. Що означає слово "декаданс"?

6. Які течії, напрямки, на думку поетів-символістів, "віджили" своє?

7. Якими почуттями пронизана, сповнена творчість поетів-символістів?

8. Що означає слово "імпресія"? У чому бачили своє головне завдання представники течії імпресіонізму?

9. Хто з французьких поетів-символістів в одному із сонетів своєї першої збірки пророчо написав: "...моя душа на родилася для жахливих катастроф"?

10. У якому вірші Поль Верлен дає поради поетам і формулює призначення поезії

11. У яких рядках вірша "Поетичне мистецтво" звучить його головна думка?

12. Яким є загальний настрій вірша Поля Верлена "Поетичне мистецтво"?

13. У якому відомому вірші Поля Верлена воєдино зливають ся осінній пейзаж і пейзаж (настрій) душі?

14. Як називається у поезії багаторазове повторення однакових голосних звуків?

15. Які новації запровадив Поль Верлен у структуру, побудову поезії?

16. Чий творчий шлях Стефан Малларме визначив як "без прецедентну природу в історії мистецтва"?

17. Який символічний зміст несе у собі образ п'яного корабля в однойменному вірші Артюра Рембо?

18. У якій поезії Артюр Рембо "розкладає" слова на фарби та звуки і висуває метод "галюцинації слів"?

1. Як звали французького «пізнього романтика», що став передвісником модернізму? (Шарль Бодлер)

2. Яка поетична збірка Шарля Бодлера стала головною в його житті? ("Квіти зла".)

3. Назвіть один із найпоширеніших модерністських на прямків у літературі останньої третини ХІХ-ХХ століть. ( Символізм.)

4. Що символісти використовували у своїх творах для відображення життя, змалювання почуттів?(Символ, натяк.)

5. Що означає слово "декаданс"? (Занепад.)

6. Які течії, напрямки, на думку поетів-символістів, "віджили" своє? (Реалізм, натуралізм.)

7. Якими почуттями пронизана, сповнена творчість поетів-символістів? (Тугою, сумом, зневірою.)

8. Що означає слово "імпресія"? У чому бачили своє головне завдання представники течії імпресіонізму? (Враження. Відтворення особистих миттєвих вражень.)

9. Хто з французьких поетів-символістів в одному із сонетів своєї першої збірки пророчо написав: "...моя душа на родилася для жахливих катастроф"? (П. Верлен)

10. У якому вірші Поль Верлен дає поради поетам і формулює призначення поезії ("Поетичне мистецтво".)

11. У яких рядках вірша "Поетичне мистецтво" звучить його головна думка? ("Найперше - музика у слові".)

12. Яким є загальний настрій вірша Поля Верлена "Поетичне мистецтво"? (Напівжартівливим, іронічним.)

13. У якому відомому вірші Поля Верлена воєдино зливають ся осінній пейзаж і пейзаж (настрій) душі? (В «Осінній пісні».)

14. Як називається у поезії багаторазове повторення однакових голосних звуків? (Асонанс.)

15. Які новації запровадив Поль Верлен у структуру, побудову поезії? (Алітерацію, асонансні рими.)

16. Чий творчий шлях Стефан Малларме визначив як "без прецедентну природу в історії мистецтва"? (Артюра Рембо.)

17. Який символічний зміст несе у собі образ п'яного корабля в однойменному вірші Артюра Рембо? (Символ людини, що втратила орієнтири, заблукала у вирі життя.)

18. У якій поезії Артюр Рембо "розкладає" слова на фарби та звуки і висуває метод "галюцинації слів"? ("Голосівки".)