Маркус Франк Зузак народився 23 червня 1975 року в Сіднеї (Австралія). Його батьки були біженцями з післявоєнної Європи – маляр Гельмут Зузак емігрував з Австрії, а його дружина Ліза – з Германії. Маркус був найменшим із чотирьох дітей.
Хоча в дитинстві йому дуже подобалась професія батька, хлопчик рано виявив здібності до літературної творчості: у 16 років він написав свій перший роман, публікації якого йому довелося чекати майже сім років. Після закінчення університету юнак деякий час працював учителем англійської мови у школі, де колись навчався сам. Дебютний роман Маркуса Зузака побачив світ у 1999 році. Однак тріумфом Зузака став роман «Книжкова злодюжка», який вийшов друком у 2005 році. В основі твору – спогади батьків письменника про своє воєнне дитинство: бомбардування Мюнхена, потоки євреїв, що прямували у Дахау, голод і загибель рідних. Книгу називали «вибухом свідомості» і «найнезвичайним романом нового часу», вона була нагороджена різноманітними преміями. У 2013 році на основі роману був знятий фільм.
Зараз Маркус Зузак разом з родиною (дружиною і двома дітьми) проживає у Сіднеї. У вільний час любить займатися серфінгом і дивитися фільми.
Використовуючи інфографіку, розказати про основні події Другої світової війни
А чи задумувались ви коли-небудь про життя німецького народу під час Другої світової війни? А про маленьких німців, батьки яких обирали або Гітлера, або смерть? Ви коли-небудь уявляли, як проходило дитинство дітлахів, з народження навчених викрикувати «Хайл Гітлер»? А, може, ви розмірковували про страждання німецьких школярів, котрі ненавиділи фюрера, але мовчали про це? Чесно кажучи, я – ні. А Маркус Зузак не тільки задумався, а й майстерно описав, як війна неначе обплітала життя дев’ятирічної дівчинки своїми довгими кривавими щупальцями.
Але в Лізель було дещо, що допомагало їй долати труднощі: книги і сусідський хлопчик Руді. Книги посіли в житті дівчинки найважливіше місце. Для неї читання – не просто гаяння часу, а друге серце, якому для життєдіяльності необхідні все нові й нові слова, з яких складаються рядочки, сторінки, книги.
На Урок
classtime
Маркус Зузак "Крадійка книжок"
Паспорт твору
1) Автор:
2) Назва:
3) Приналежність до національної літератури:
4) Жанр:
5) Дата написання:
6) Тематика і проблематика:
7) Художній час і простір роману:
8) Форми (особливості) оповіді:
9) Головні герої:
10) Сюжетний ланцюжок:
Паспорт твору
1) Автор: Маркус Френк Зузак
2) Назва: «Крадійка книжок»
3) Приналежність до національної літератури: австралійська національна література
4) Жанр: присутні риси філософського, психологічного роману, роману-перестороги, присутній фантастичний елемент (оповідач – Смерть)
5) Дата написання: 2006
6) Тематика і проблематика: зображення подій Другої світової війни; знедолене воєнне дитинство; книга і слово в житті людини, суспільства; ідеологія фашизму і нацизму, що нівечить душу; Голокост, дегероїзація війни, зображення фізичних і духовних страждань, загальнолюдська солідарність; духовне зростання особистості і сенс життя
7) Художній час і простір роману: Події роману розгортаються у нацистській Німеччині, починаючи з січня 1939 року, коли Лізель Мемінгер виповнюється 9 років, і закінчуються смертю головної героїні в глибокій старості в Австралії.
8) Форми (особливості) оповіді: оповідач – Смерть, наявність «тексту в тексті», авторських ілюстрацій, заголовків-анонсів, невідповідність фабули і сюжету.
9) Головні герої: оповідач і учасник подій Смерть, Лізель Мемінгер, подружжя Хуберманів, Макс Ванденбург, Руді Штайнер, Ільза Герман.
10) Сюжетний ланцюжок: дорогою до Молькінга помирає молодший братик Лізель – дівчинка прибуває до Молькінга – життя в сім’ї Хуберманів – знайомство з Руді Штайнером – проблеми з читанням – Ганс Хуберман навчає Лізель читати – дівчинка починає красти книги – знайомство з Максом – хвороба Макса – книга Макса – діти розкладають шматки хліба на шляху, де проходитиме колона євреїв – Макс змушений тікати – Ганса мобілізують до армії – поранення Ганса – Ганс повертається – бомбардування Молькінга, загибель Небесної вулиці – зустріч Лізель зі Смертю.
1. На кладовищі Лізель підбирає свою першу книжку.
2. Лізель переїжджає в неіснуюче містечко Молькінг до своїх нових прийомних батьків.
3. Лізель швидко заводить нових друзів, одним з яких стає Руді Штайнер, сусідський хлопчисько.
4. Читання так захоплює її, що вона починає красти книги.
5. Хубермани у підвалі ховають єврея Макса Ваттенбурга.
6. Макса ловлять і відправляють в концентраційний табір недалеко від Мюнхена.
7. Вночі на Хімелль – Штрассе обрушуються бомби і в живих залишається одна Лізель.
8. Коли Лізель живе в Австралії, до неї навідується Смерть.
9. М.Зузак. «Крадійка книжок».
Нацистська Німеччина — батько, невідомим чином пов’язаний з комуністами, безвісті зник - дорогою до Молькінга помирає молодший братик Лізель - перша в житті книга («Повчання могильникам») — дівчинка прибуває до Молькінга – життя в сім’ї Хубермаів – знайомство з Руді Штайнером – проблеми з читанням - Ганс Хуберман навчає Лізель читати – дівчинка починає красти книги – знайомство з Максом – хвороба Макса – книга Макса – діти розкладають шматки хліба на шляху, де йтиме колона евреїв – Макс змушений тікати – Ганса мобілізують до армії – поранення Ганса – Ганс повертається – бомбардування Молькінга, загибедь Небесної вулиці – зустріч Лізель зі Смертю
•Де відбувається дія твору?
• Від чийого імені ведеться оповідання?
•Як звати головну героїню роману? Скільки їй років?
• Яка доля спіткала дев’ятирічну Лізель?
•Коли та за яких обставинах у Лізель з’являється перша книжка?
• Ким працювали прийомні батьки Лізель?
•Яку назву мала вулиця, на якій оселилася дівчинка?
• Першою викраденою Лізель книгою стає...
• Дружина бургомістра віддає Лізель книгу...
•Макс Ванденбург - це...
•Що Макс дарує Лізель?
• Яку свою найголовнішу таємницю, перш ніж забрати Лізель, Смерть повідомляє їй?
•Де відбувається дія твору? (У нацистській Німеччині, починаючи з січня 1939 року)
• Від чийого імені ведеться оповідання? (Оповідання ведеться від імені Смерті.)
•Як звати головну героїню роману? Скільки їй років? (Головна героїня роману - дев’ятирічна Лізель Мемінгер)
• Яка доля спіткала дев’ятирічну Лізель? (Її батько, невідомим чином пов’язаний з комуністами, безвісті зник, а мати, не спроможна доглядати за дівчинкою і її братом, вирішує віддати дітей на виховання названим батькам, тим самим рятуючи їх від переслідування нацистської влади.)
•Коли та за яких обставинах у Лізель з’являється перша книжка? (Дорогою до нового будинку брат Лізель вмирає від хвороби, це відбувається прямо на очах у дівчинки, залишаючи важке враження на все життя. Брата Лізель ховають на кладовищі, де дівчинка і підбирає свою першу в житті книгу - «Повчання могильникам».)
• Ким працювали прийомні батьки Лізель? (Названі батьки Ганс і Роза Хуберман працювали маляром і прачкою.)
•Яку назву мала вулиця, на якій оселилася дівчинка? (Хімелль-Штрассе (у перекладі означає «Небесна вулиця»))
• Першою викраденою Лізель книгою стає... («Потиск плечей», яку Лізель стягнула з попелища на площі, де фашисти спалювали книги «расово неповноцінних» авторів).
• Дружина бургомістра віддає Лізель книгу... («Свистун»).
•Макс Ванденбург - це... (єврей-втікач, який тимчасово оселився у Хуберманів, що ховають його в підвалі власного будинку від нацистів. Батько Макса врятував Гансові Хуберману життя під час Першої світової війни, і той вважає за потрібне повернути борг загиблому товаришеві, рятуючи його сина).
•Що Макс дарує Лізель? (Книгу з його власних малюнків і написів. За іронією долі Макс пише книгу, зафарбувавши сторінки книги Гітлера «Майн Кампф».)
• Яку свою найголовнішу таємницю, перш ніж забрати Лізель, Смерть повідомляє їй? («Мною оволодівають люди».)
1 – книга відкриває нам вікно у новий незвіданий світ.
2 – вона вказує дорогу, якою потрібно йти по життю.
3 – вчить нас бути добрими, милосердними, співчувати один одному.
6 – книга – це надійний друг. З будь-яким питанням можна до неї звернутися.
9 – книга – це казковий світоч, що сяє на найтемніших і найдальших дорогах життя.
8 - книга дає можливість здійснити подорож у свій світ, де кожен з нас може стати чарівною красунею або супергероєм.
7 – книга - джерело знань із різних наук.
4 – за допомогою книг ми поповнюємо свій словниковий запас, і спілкуватися з нами стає все цікавіше і цікавіше.
Поясніть, зображену хмару слів. Створіть власну
1 група: Ганс Хуберман
2 група: Руді Штайнер
3 група: Макс Ванденбург
4 група: Лізель Мемінгер
5 група: персонажі-нацисти
1 група: Ганс Хуберман (теплота, срібний колір його очей, акордеон, музика, фарби, дарував свою любов, сердечність, доброта, піклування про прийомну доньку тощо)
2 група: Руді Штайнер (волосся лимонного кольору, очі щасливо голубі, його ідеал – чорношкірий американський легкоатлет Джессі Оуенс, який переміг на Олімпіаді в Мюнхені, ненавидить і хоче вбити фюрера, не піддається гітлерюгендівській муштрі…)
3 група: Макс Ванденбург (єврей, змушений переховуватися, розуміє цінність слова, книги, пише книгу для Лізель, розповідаючи про свою сім’ю, уві сні бореться з Гітлером)
4 група: Лізель Мемінгер (Книга і Слово для неї поступово набувають особливого значення, вона духовно зростає з прочитанням кожної наступної книги)
5 група: персонажі-нацисти (фрау Диллер, у якої «навіть з рота тхнуло хайльгітлером» і яка не обслуговувала у своїй крамниці тих, хто заходив до неї без нацистського привітання, а «її крамниця жила для третього рейху», Ганс-молодший, Фріц Дойчер, молоді конвоїри «з фюрером в очах»)